Retro autodráhy FARO chystají návrat do kamenných prodejen.

Retro autodráhy FARO chystají návrat do kamenných prodejen. | foto: FAROfactory

Retro autodráhy se vrátí do obchodů. Výrobu koupil majitel Bambule

  • 84
Majitel hračkářských prodejen Bambule a Sparkys Petr Homolka koupil plzeňskou výrobu klasických autodráh značky Faro. Chystá větší oživení této retro hračky, která se v dobách socialismu masově vyvážela do zemí východního bloku. Dostat by se mohla i do Ruska.

Majitel hračkářského holdingu Wormelen group, pod nějž sítě prodejen Bambule a Sparkys spadají, získal ve společnosti FAROfactory podíl 51 procent. Její předchůdce vyráběl od 60. let minulého století jedinou československou a dlouho také jedinou autodráhu dostupnou v zemích východního bloku. Z fabriky v Trhových Svinech se exportovala ve statisícových objemech. Dnes firma prodá tisíce kusů ročně, a to spíš nadšencům. O hračku je nicméně větší zájem, momentálně je vyprodána.

Firma s novým investorem získá finance na rozšíření výroby, pro expanzi do kamenných prodejen a možná i do zahraničí. Jedná například o vstupu do Ruska. Usiluje také o získání licence od Škody Auto k výrobě nových modelů.

Pro pražského podnikatele Homolku je to spíše tah z nostalgie a třešnička na dortu jeho byznysu v hračkách. Na tomto poli se viditelně zapsal loni, když v krátké době koupil za stamiliony korun přes sto kamenných prodejen Bambule, Sparkys a HM Studio. Autodráhy by se brzy měly dostat i na pulty těchto obchodů.

„Důvodem investice je sentiment, navíc je škoda pustit unikátní know-how. Vidíme tam možnosti synergií při vlastní výrobě hraček. Mohli by vyrábět to, co nyní nakupujeme jinde,“ říká Homolka.

Pro pamětníky a sběratele

FAROfactory hledala investora dva roky. „Dlouhodobě jsme byli podfinancováni. Nebyli jsme schopni zajistit finance pro objem výroby, který by se mohl prodat. Proto jsme v podstatě vytvářeli umělý nedostatek. Nebylo na nákup materiálu,“ zdůvodnil prodej jednatel firmy Roman Kysela. Už jako dospívající kluk snil o tom, že bude autodráhu vyrábět, se svým bratrem později přišli s modelem Škody Favorit. Na přelomu tisíciletí pak v pronajatém závodě udržovali skomírající výrobu a v roce 2005 firmu koupili jako součást holdingu Koh-i-noor Hardtmuth, pro který nebyl tento obor perspektivní.

„Připravujeme spoustu novinek, ale nemůžu o nich mluvit. Konkurence nespí, chceme překvapit s novými produkty,“ dodává Kysela. I když firma chystá i prvky digitalizace, přímo konkurovat moderním digitálním autodráhám nechce. Principy zůstávají v podstatě padesát let stejné. „Není to už masová záležitost jako dřív, ale má to své věrné zákazníky,“ dodal.

Autodráhy Faro se dosud dodávaly jen do modelářských prodejen, případně přímo zákazníkům přes e-shop. Také další firmy v posledních letech úspěšně oživují retro hračky. Příkladem může být Efko s Igráčkem nebo náchodský výrobce kovových hraček na klíček Kovap.

„Upřímně, světový úspěch asi nečekáme, ale bylo by škoda to nechat umřít. Vyhozené peníze to nebudou,“ připustil s nadsázkou Homolka. V tuzemském byznysu s hračkami je obrovská konkurence. Ukázalo to i jeho ovládnutí většiny kamenných prodejen v zemi během jediného roku. Kromě hraček Homolka ovládá firmu Elanor na mzdový software, podíl má i ve firmě CRC Consulting, která zprostředkovává víza do Ruska.