Antonio Pasquale (vpravo) se synem Alessandrem

Antonio Pasquale (vpravo) se synem Alessandrem | foto: Michal Sváček, MF DNES

Majitel Mattoni předá podnik synovi

  • 5
Každá rodinná firma v jednu chvíli narazí na otázku, co bude dál a kdo byznys převezme. U majitelů Karlovarských minerálních vod, rodiny Pasqualeů, už na otázku našli odpověď. I když ji zatím řídí Antonio Pasquale (75), postupně ji předává synu Alessandrovi.

"Devadesát procent italské ekonomiky tvoří rodinné firmy. A většina z nich má stárnoucí majitele, kteří právě teď řeší nástupnictví. Jejich děti to však nechtějí po nich převzít. Myslím ale, že Pasqualeovi můžou být v tomto ohledu klidní," popisuje milánský ekonom Giorgio Tonelli z prestižní poradenské společnosti Ambrosetti, který se s podnikateli zná.

Alessandro Pasquale, který před týdnem oslavil 36. narozeniny, souhlasí. "Přeji si to, kéž by. Mattonku jsem měl vždycky rád a tatínek mě naučil ji mít rád ještě víc. Snaží se mi předávat zkušenosti," říká.

Jednou z jeho prvních samostatných misí je expanze do Rakouska, když v Česku už získali, co šlo. Společnost vloni koupila za neuveřejněnou cenu čtvrtinový podíl ve firmě, která produkuje minerálky a nealko Waldquelle. Je sice svou velikostí sotva desetinou rodinné skupiny, ale také je to jedna z nejdůležitějších značek rakouského trhu.

Za devět měsíců Alessandro Pasquale "proklepl" firmu, její zásoby minerálních vod, snížil náklady podle modernějších postupů, které používají v Česku, a vyjednal dokoupení další poloviny.

"Nedá se spočítat, kolikrát jsem byl v Rakousku. Vyjednávání byla častá, oni i my jsme silní vyjednavači, a tak trochu trvalo, než jsme se domluvili," vypráví.

Takto drží rodinná firma v rakouské společnosti 75 procent, ale časem by ji chtěli získat celou. Cenu nákupu dále tají.

Co teď budou s čerstvým přírůstkem dělat? "Některé z jejich produktů by mohly mít na českém trhu úspěch, například nápoj z vinného moštu Traubisoda. Uspět by však mohly i některé naše produkty v Rakousku," říká.

Doufá, že traubisodu doveze do českých obchodů už letos, i když to plánovali dříve. "Zatím k tomu nedošlo, byli jsme uprostřed vyjednávání o koupi... Teď už budeme moci lépe rozvinout tyto příležitosti," dodává Alessandro Pasquale.

Přemýšleli i o tom, že by do Česka dováželi minerálku Waldquelle. "Ale český trh už má všechno, co potřebuje, jsou na něm naše silné značky," podotýká.

Rozhodně však hodlá do Rakouska vyvážet magnesii a mattoni, kterou tam znají už z předchozích dob. S mattoni se překvapivě můžete potkat nejen v okolních zemích, ale i v Rusku, Spojených státech, v restauracích v Británii nebo v Belgii.

Vloni začali vyvážet vodu i do Německa. "Prodej v Německu roste, i když zatím pomalu. Jsme ve velkém řetězci Globus a snažíme se dostat do dalšího, chce to čas," říká syn majitele.

Podniká i dcera
Jak už to v takových rodinných firmách chodí, majitelé mají více funkcí najednou. Alessandro Pasquale je členem představenstva Karlovarských minerálních vod, dočasně i marketingovým a obchodním ředitelem, zároveň šéfem Dobré vody. "Máme svůj zvláštní způsob řízení společnosti, řídíme společnost a staráme se o všechno, co s tím souvisí," popisuje.

Protože na českém trhu už firma narazila dávno na své limity, více se teď věnuje expanzi. Svého marketingového šéfa Gabriela Guzziho vyslali do Británie, odkud bude sledovat prodej mattoni ve světě. I když letos společnost musela zdražit a stoupla i DPH, korunové zdražení na lahvi klienty neodehnalo.

"Tržby nám rostou, ale stejně nejvíce čekáme tradičně na léto," říká Pasquale mladší. Navíc firma změnila po letech lahve vody Mattoni a za pár dní se v obchodech objeví i nové balení plastových magnesií. Na designu pracuje známý designér Jan Čapek.

Kromě toho společnost mění příchutě vod a prý jdou dobře na odbyt hlavně granátové jablko a bílé hrozny. To všechno podporuje masivní reklamou.

Antonio Pasquale má ještě dceru Elenu. Ta vede menší společnost s minerálkou na Ukrajině a přiváží odtamtud divoké příběhy. Když tam nasněžilo, tři dny se nedostala z podniku domů, když vykolejil vlak s fosforem, byla poblíž.

Věnuje se však podobně jako matka také realitám. Právě díky tomu se letos ke konci léta bude stěhovat sídlo karlovarské společnosti do centra Prahy do jednoho ze šlechtických domů na Mariánském náměstí. Už vloni vedení odešlo z Karlových Varů, kam poprvé přijel Ital Antonio Pasquale se švýcarským pasem jako investor krátce po revoluci.

I on fakticky pokračoval ve šlépějích svého otce, i když vystudoval práva. V minerálních vodách a alkoholických nápojích jeho rodina podnikala roky, pak firmu prodala. Jednu dobu byl ve vedení v italských minerálkách Acqua Vera, pak ve francouzské skupině Perrier-Nestlé v Itálii.