Podle ministryně ponese riziko za nesplacené nároky klientů stát.

Podle ministryně ponese riziko za nesplacené nároky klientů stát. | foto: Petr Topič, MAFRA

Šlechtová musela otočit. Pojišťovny nebudou za cestovky ručit neomezeně

  • 40
Senátoři po velké kritice ze strany pojišťoven a cestovních kanceláří podstatně upravili zákon o cestovních ruchu - především tu část, podle které měly pojišťovny platit sto procent škod při krachu cestovek, jak navrhovala ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová. Až dosud platily jen do výše pojistné částky, která však v některých případech nestačila na pokrytí škod.

Ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová musí přepracovat své plány, podle kterých se v příští sezoně měly české cestovní kanceláře pojišťovat proti úpadku, rozhodli tak čeští senátoři.

Pojišťovnám se návrh z dílny ministerstva nelíbil a začaly vypovídat hromadně smlouvy cestovním kancelářím. Těm reálně hrozilo, že se do konce roku ocitnou bez smlouvy na pojištění proti úpadku a musely by skončit. Bez pojištění proti krachu totiž nelze živnost cestovní kanceláře provozovat.

„Každé riziko musí být měřitelné, zákon však počítá s tím, že bude v podstatě neohraničené,“ řekl v září výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek, když návrh nového zákona z dílny ministerstva pro místní rozvoj prošel přes poslance. Proti návrhu se postavily i samotné cestovky, které se obávaly zdražení pojistky.

Cestovky v úzkých

Šlechtová se tehdy zaklínala maximální ochranou spotřebitele, v minulosti se totiž objevily případy, že nezbyly peníze na klienty, kteří si koupili zájezd, ale nestihli odletět.

Podle ministryně ponese riziko za nesplacené nároky klientů stát. Senátoři z výboru pro veřejnou správu jako jednu z variant ochrany proti krachu navrhli vytvoření garančního fondu.

Hrozba cestovek bez pojištění však nakonec zabrala. Zatímco před prvním schvalováním ministerstvo s pojišťovnami a cestovkami prakticky nejednalo, po zprávě o hromadných výpovědích došlo k několika jednáním. „Výsledkem bylo nalezení akceptovatelného řešení pro všechny strany,“ řekla senátorům Šlechtová.

V praxi to znamená, že škoda se bude platit nadále do výše pojistné částky, její stanovení bude odpovědností hlavně cestovní kanceláře. Pojišťovny v reakci na novou verzi zákona ze Senátu začaly prodlužovat vypovězené smlouvy zatím do konce roku.

„Zatím smlouvy prodlužujeme a uvidíme, jak dopadne projednávání ve Sněmovně,“ řekl Ondřej Rušikvas z ERV Evropské pojišťovny, která pojišťuje v Česku největší cestovky proti úpadku. Pojišťovny sice mají nástroje na to, jak zjistit, zda se nevyvíjí hospodaření cestovky špatně, a případně včas zakročit, ne vždy to však lze.

„Máme přístup k měsíčním číslům, ale během měsíce může vzniknout taková škoda, která výrazně přesahuje pojistnou částku,“ dodal Rušikvas.

První majitel cestovky ve vězení

Ukazuje to i krach cestovní kanceláře Redgreentours z roku 2012, který nechal stovky klientů v Turecku a na Kypru.

Vrchní soud přednedávnem případ definitivně uzavřel konstatováním, že tehdejší jednatel Jaroslav Hlinomaz spáchal pojistný podvod, a potvrdil původní verdikt městského soudu, který ho poslal na pět let do vězení.

Jde o historicky první rozsudek, kdy končí ve vězení majitel cestovky za pojistný podvod.

Případ tehdy poškodil slovenskou Union Poisťovňu. Jenže ta dostala zfalšovaná čísla.

„Úmyslně nám zatajili své dluhy. Kdybychom o nich věděli, nepojistili bychom je,“ řekl Jozej Šulaj, specialista pro odhalování pojistných podvodů v Union Poisťovně. Podle soudu však peníze za prodávané zájezdy putovaly na speciální účet mimo cestovku. O své peníze se přihlásili klienti s nárokem celkem 14,5 milionu korun. Cestovka skončila v insolvenci.