Ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová musí přepracovat své plány, podle kterých se v příští sezoně měly české cestovní kanceláře pojišťovat proti úpadku, rozhodli tak čeští senátoři.
Pojišťovnám se návrh z dílny ministerstva nelíbil a začaly vypovídat hromadně smlouvy cestovním kancelářím. Těm reálně hrozilo, že se do konce roku ocitnou bez smlouvy na pojištění proti úpadku a musely by skončit. Bez pojištění proti krachu totiž nelze živnost cestovní kanceláře provozovat.
„Každé riziko musí být měřitelné, zákon však počítá s tím, že bude v podstatě neohraničené,“ řekl v září výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek, když návrh nového zákona z dílny ministerstva pro místní rozvoj prošel přes poslance. Proti návrhu se postavily i samotné cestovky, které se obávaly zdražení pojistky.
Cestovky v úzkých
Šlechtová se tehdy zaklínala maximální ochranou spotřebitele, v minulosti se totiž objevily případy, že nezbyly peníze na klienty, kteří si koupili zájezd, ale nestihli odletět.
Podle ministryně ponese riziko za nesplacené nároky klientů stát. Senátoři z výboru pro veřejnou správu jako jednu z variant ochrany proti krachu navrhli vytvoření garančního fondu.
Hrozba cestovek bez pojištění však nakonec zabrala. Zatímco před prvním schvalováním ministerstvo s pojišťovnami a cestovkami prakticky nejednalo, po zprávě o hromadných výpovědích došlo k několika jednáním. „Výsledkem bylo nalezení akceptovatelného řešení pro všechny strany,“ řekla senátorům Šlechtová.
V praxi to znamená, že škoda se bude platit nadále do výše pojistné částky, její stanovení bude odpovědností hlavně cestovní kanceláře. Pojišťovny v reakci na novou verzi zákona ze Senátu začaly prodlužovat vypovězené smlouvy zatím do konce roku.
„Zatím smlouvy prodlužujeme a uvidíme, jak dopadne projednávání ve Sněmovně,“ řekl Ondřej Rušikvas z ERV Evropské pojišťovny, která pojišťuje v Česku největší cestovky proti úpadku. Pojišťovny sice mají nástroje na to, jak zjistit, zda se nevyvíjí hospodaření cestovky špatně, a případně včas zakročit, ne vždy to však lze.
„Máme přístup k měsíčním číslům, ale během měsíce může vzniknout taková škoda, která výrazně přesahuje pojistnou částku,“ dodal Rušikvas.
První majitel cestovky ve vězení
Ukazuje to i krach cestovní kanceláře Redgreentours z roku 2012, který nechal stovky klientů v Turecku a na Kypru.
Vrchní soud přednedávnem případ definitivně uzavřel konstatováním, že tehdejší jednatel Jaroslav Hlinomaz spáchal pojistný podvod, a potvrdil původní verdikt městského soudu, který ho poslal na pět let do vězení.
Jde o historicky první rozsudek, kdy končí ve vězení majitel cestovky za pojistný podvod.
Případ tehdy poškodil slovenskou Union Poisťovňu. Jenže ta dostala zfalšovaná čísla.
„Úmyslně nám zatajili své dluhy. Kdybychom o nich věděli, nepojistili bychom je,“ řekl Jozej Šulaj, specialista pro odhalování pojistných podvodů v Union Poisťovně. Podle soudu však peníze za prodávané zájezdy putovaly na speciální účet mimo cestovku. O své peníze se přihlásili klienti s nárokem celkem 14,5 milionu korun. Cestovka skončila v insolvenci.