Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Majitelé volkswagenů se zlobí. Takovou lež jsme nečekali, shodují se

  16:12aktualizováno  16:12
Američan Bob Rand si loni koupil Volkswagen Passat kvůli čistým emisím a výhodné spotřebě. Auto si oblíbil natolik, že přesvědčil syna i kamaráda, aby si takový vůz rovněž koupili. Teď, když Volkswagen přiznal manipulace s výsledky emisních testů u naftových motorů, aby v USA prošel testy, se Rand zoufale snaží prodat svůj plně vybavený vůz Volkswagen s bílými koženými sedadly za cenu o 10 tisíc dolarů nižší, než původně zaplatil.

Mezi soukromými prodejci VW narůstají obavy ohledně toho, co budou dělat s neprodanými zásobami, na které nyní sedá prach. | foto: Reuters

Jediná nabídka Randovi přišla od člověka, který nabídl 7500 dolarů v rámci spekulace, že zkusí auto prodat dál do Mexika.

„Volkswagen byl někdo, u koho jste se mohli spolehnout, že má špičkové produkty, kvalitu a všechny tyhle věci. A teď najednou zjistíte, že to byla naprostá lež,“ řekl Rand, který se plánuje připojit k hromadné žalobě na Volkswagen. Své auto koupil za 35 tisíc dolarů a teď říká, že mu firma lhala přímo do očí.

Rand není jediný, kdo má od odhalení podvodu s emisemi na Volkswagen vztek. Naštvaní jsou soukromí prodejci, velkoobchodníci i majitelé aut po celých Spojených státech.

Prodejci aut v USA mají stovky vozů s naftovým motorem, které jsou po odhalení podvodu neprodejné. Mnoho z nich se také nyní musí zabývat záplavou telefonátů, e-mailů a tweetů od rozzlobených majitelů aut, kteří se cítí podvedeni, protože věřili, že si koupili auto, které znečišťuje méně, aniž by to mělo nějaký výraznější dopad na spotřebu a výkon kupovaného vozu.

„Myslím, že by se měli za své činy zodpovídat. Řekl bych, že omluva neznamená nic, když je něco až takto promyšleno,“ říká Joe DeCarolis, který vlastní od roku 2012 vůz Volkswagen Jetta Sport Wagon. Auto si přitom koupil, až když pečlivě porovnal výsledky emisních testů a spotřeby u jednotlivých modelů.

Kvalitní odpověď nemohou dát zákazníkům ani prodejci, protože jim automobilka nic neřekla, upozorňuje generální ředitel řetězce autorizovaných prodejen vozů Volkswagen AutoNation Mike Jackson. Šest salonů Volkswagenu a osm salonů Audi, které má firma v USA, zákazníkům prozatím říká, že auta jsou při jízdě bezpečná a slibují, že se jim ozvou, jakmile budou vědět víc.

Aféra Volkswagenu

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) minulý týden v pátek obvinila automobilku, že u vozů s naftovými motory používala v letech 2009 až 2015 software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku, které ve skutečnosti auta vypouštěla.

Ve středu převzal odpovědnost za tyto nesrovnalosti generální ředitel Martin Winterkorn a rezignoval. Skandál snížil hodnotu automobilky na trhu o miliardy eur, firmě hrozí miliardové pokuty a čelí trestnímu stíhání.

„To ale nestačí. Potřebujeme odpověď do příštího týdne,“ dodává Jackson.

O softwaru, který se zapínal při kontrole emisí, zatímco při běžném provozu byl vypnutý, muselo podle Jacksona v automobilce vědět hodně lidí. Zejména proto, že se používal tolik let. „To mi říká, že to není jen jedno shnilé jablko. Není to nepoctivý zaměstnanec. Je to úmyslný podvod. Je to systémové selhání,“ dodává.

Podle něj pro zavedení a udržování tohoto programu bylo potřeba mnoho jednání, inženýrů a programátorů.

Mezi soukromými prodejci narůstají obavy ohledně toho, co budou dělat s neprodanými zásobami, na které nyní sedá prach. Například v autosalonu v kalifornském Oaklandu mají téměř dvě desítky nových dieselových vozů, u kterých není šance, že se v nejbližší době prodají.

Dalších 25 modelů je zadržováno v přístavu San Diego, protože nesplňují emisní standardy, uvádí manažer prodeje Chris Murphy. Zákazníci podle něj volají, posílají e-maily a požadují, aby prodejce jejich auto koupil zpět, anebo jim vrátil peníze. To si ale firma nemůže dovolit. Vozy s naftovým motorem mají na jejím prodeji zhruba 30procentní podíl. Připouští však, že Volkswagen dělá kroky k tomu, aby svým prodejcům pomohl.

Ne všichni prodejci ale bojují s telefonáty naštvaných zákazníků. Například Bill Haggerty z autosalonu v Chicagu říká, že obavy od zákazníků zatím neslyšel. Naftové motory mají na prodeji jeho aut podíl méně než dvacet procent a přitahují hlavně zákazníky, kteří hledají nižší spotřebu. „Máme na skladě dvě stě volkswagenů, tři z nich jsou vozy Jetta s naftovým motorem. Takže to není tak, že každý volkswagen tady má naftový motor. Prodávají spousty aut s dobrou hodnotou spotřeby a se skvělou historií bezpečnosti,“ říká.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.