Ty tímto způsobem přesvědčují důvěřivé seniory, aby investovali do nevýhodných nebo úplně prodělečných instrumentů.
V této souvislosti už vyšetřuje americká komise čtyřicet společností, několik dalších jich má v hledáčku.
Překvapující pro vyšetřovatele nekalých přesvědčovacích taktik bylo nejen to, že tento trend už pronikl do sféry investic, ale i to, kdo nejčastěji nevýhodnou nabídku přijímá.
Komise totiž zjistila, že na lep skočí podvodníkům většinou zkušení investoři, kteří jsou "finančně gramotní", jak napsala agentura Reuters.
Vzdělávání v oblasti financí by se proto mělo kromě věcného hlediska zaměřit i na to, aby investor nepodlehl klamavým prodejním praktikám, píše agentura.
Studie organizace NASD, která kontroluje dění na kapitálovém trhu, tak napovídá, že ani vzdělaným osobám, které pracující ve vysoce prestižním odvětví, nejsou nekalé způsoby prodeje nikterak vzdálené.
Podle NASD se makléři snaží důchodce přimět k investicím i pomocí ponižování a urážek. Hrají na city, vyvolávají v obětech pocit nejistoty, nebo naopak záchvaty hrabivosti, vyjmenovává NASD.
Stejně jako v Česku penzisté po zázračné matraci nebo kuchyňském náčiní sáhnou vystresovaní američtí důchodci po investici, do které by rozumně uvažující člověk nikdy peníze nevložil.
Investujte do smrti jiných
Jedním z nejrozšířenějších diskutabilních instrumentů je takzvaný Viatical. Investor si koupí možnost inkasovat část z životní pojistky jiného účastníka, který za prodání své pojistky obdrží částku nižší, než na kterou byla sjednána. Investor do Viaticalu inkasuje peníze až v momentě smrti prodejce. Výnos investora přitom záleží na datu úmrtí.
Pokud zemřelý umře dříve, než je sjednáno na smlouvě o Viaticalu, dostane investor částku vyšší než je nominální hodnota pojistky. Pokud umře později, vyplacená částka se snižuje, až nakonec po uplynutí určité doby může dojít k tomu, že investor do Viaticalu platí prodejci.
Broker tak na začátku zaplatí za pojistku jejímu držiteli určitou částku, která je nižší než nominální hodnota pojistky. S ubíhajícím časem se jeho povinnost zaplatit investorovi do Viaticalu snižuje. Od určitého data dokonce nemusí platit nic a paníze naopak od investora dostává.
Další metodu, jak vylákat peníze z důvěřivých investorů, nazývají experti "CD + bonus". Jde v ní o to, zmást investory vychválením nějakého produktu a pak mu rychle vnutit podobný, ale nevýhodný.