Makro chce zapracovat na on-line objednávání zboží.

Makro chce zapracovat na on-line objednávání zboží. | foto: Makro Cash & Carry ČR

Makro jde blíž podnikatelům. Přejmenovává se na Vy & Makro

  • 44
Obchodní řetězec Makro Cash & Carry ČR mění logo. Po sedmnácti letech rozvoje v Česku přenáší váhu svého klasického byznysu cash & carry, tedy "zaplať a běž", na mnohem individuálnější formu péče o své zákazníky. V souladu s touto koncepcí mění i svůj název na Vy & Makro.

Makro změnu strategie i loga oznámilo na tiskové konferenci. Změnit koncept podnikání ho přitom přinutila ekonomická krize, která ubrala kupní sílu jeho tradičním klientům a Makro tak muselo přemýšlet, jak zvýšit jejich nákupní apetit a získat nové zákazníky.

"Malé a střední podnikání, na které se především orientujeme, je ve složitém ekonomickém období zasaženo jako první. Museli jsme rychle reagovat na změnu podmínek, a tak jsme rozjeli nové prodejní kanály," vysvětluje Axel Hluchy, generální ředitel Makro Cash & Carry ČR.

V roce 2008 začalo Makro oslovovat individuální zákazníky, tedy větší podnikatele, kteří sami provozují více prodejen či hotelů a nabízí jim rozvoz zboží do jejich sídel dle individuálních požadavků.

Právě tento koncept, ve kterém má nyní 5 700 klientů, podporuje sítí obchodních zástupců, kteří jsou v dennodenním styku s podnikateli a snaží se plnit jejich různorodá přání. "Vedle prodeje potravin nabízíme i vybavení kanceláře či profi kuchyní, do kterých dodáváme vybavení," popisuje individuální přístup Jan Žák, ředitel nákupu společnosti. 

Makro chce být jedničkou v rozvážce zboží v Česku

Od doby, co firma zavedla rozvážku zboží přímo k zákazníkům, narostl objem takto dodávaného zboží na desetinásobek a letos by měl dosáhnout až 16 procent obratu firmy. Dovoz dosud využívají hlavně hotely a restaurace, Makro ho chce dále rozšířit i na tradiční maloobchodní firmy. V roce 2020 chce být Makro v segmentu rozvážkové služby lídrem trhu.

Makro

Makro otevřelo svou první prodejnu v Česku v roce 1997 v Ostravě. Dnes má po celé republice 13 velkoobchodních center. Společnost Makro Cash&Carry ČR je součástí nadnárodní skupiny Metro Group, která ve 32 zemích provozuje zhruba 670 velkoobchodních center.

Velkoobchodní síť má tři klíčové skupiny zákazníků z řad podnikatelů. Klienti ze segmentu hotelů a restaurací zahrnují 80 tisíc zákazníků a tvoří 35 procent obratu. Maloobchodní prodejci, kterých je 65 tisíc, se na tržbách podílejí také 35 procenty, a firmy a instituce zahrnují 755 tisíc zákazníků a podílejí se na obratu třiceti procenty.

Další kanál, který firma rozvíjí, je internet, který právě těmto individuálním zákazníkům nabízí on-line objednávku několika desítek tisíc položek. "Do budoucna bychom chtěli on-line prodej rozšířit na všechny naše zákazníky, kterých máme nyní v Česku přes 900 tisíc," říká Hluchy. Poznamenává však, že vybudovat takovýto systém, v němž si zákazník objedná zboží odkudkoliv kamkoliv, bude trvat několik let. Loni si zákazníci Makra nakoupili přes internet zboží za jednu miliardu korun.

Řetězec chce také dál rozvíjet projekt Můj obchod, což je koncept malých nezávislých obchodů, které odebírají zboží z velkoobchodu a dále ho prodávají. Makro je přitom marketingově podporuje (na své náklady vydává letáky, vyhlašuje soutěže), školí je a doporučuje jim jednotný designový styl. "Naše zákazníky podporujeme proto, že čím lépe se bude dařit jim, tím lépe se bude dařit i nám. Obchody, které se zapojily do aliance, meziročně zvýšily své prodeje až o dvacet procent," popisuje Hluchy dopady projektu.

Síť nyní tvoří 213 prodejen po celé České republice. Do konce roku by jejich počet měl dosáhnout 420. V dlouhodobém horizontu plánuje Makro rozšířit síť takovýchto tradičních menších prodejen na dva tisíce.