Tandem Kaufland-Lidl ale loni razantně stáhl náskok největšího Makra i druhého v pořadí, kterým je holandský Ahold. Ten v tuzemsku provozuje supermarkety Albert a hypermarkety Hypernova.
Skupina Schwarz loni zaznamenala největší nárůst tržeb, v pokladnách jejích prodejen zůstalo na konci roku 34,5 miliardy korun, o 7,5 miliardy víc než v roce 2003. Na druhý Ahold ztrácí skupina Schwarz jen sto milionů, za prvním Makrem se drží s odstupem 3,7 miliardy korun.
V žebříčku, který sestavila poradenská firma Incoma Research, následuje podle předběžných výsledků a odborných odhadů za první trojicí skupina REWE (Penny Market, Billa), páté je Tesco.
Deset největších obchodníků utržilo v roce 2004 dohromady 222 miliard korun, proti předloňskému roku o 21 miliard víc.
Lidl letákNakupujete rádi v prodejnách Lidl? Aktuální leták Lidl a všechny nejlepší nabídky z letáků vždy najdete na AkčníCeny.cz. S námi najdete i nejbližší prodejny Lidl. |
Tento údaj v sobě skrývá i hlavní trend tuzemského maloobchodu v uplynulém roce a příčinu rychlého nástupu uskupení Schwarz.
„V růstu celkového obratu desítky největších obchodníků nastalo v letech 2000 až 2001 relativní zpomalení, ale rozhodně ne stagnace. Růst v posledních letech táhnou hlavně diskonty a menší hypermarkety,“ říká Zdeněk Skála z Incoma Research.
Největší nárůst návštěvnosti loni zaznamenal právě Lidl. Zatímco ještě předloni se alepoň k jednom nákupu v této prodejně přiznalo 16 procent kupujících, loni to už byl zhruba každý třetí Čech.
Obchody Kaufland a Lidl také obsadily první dvě místa v průzkumu Incomy, který měřil největší spokojenost s cenovou úrovní. Naopak nejlepší nákupní prostředí a šíři sortimentu nabízí podle českých zákazníků Carrefour a Globus.