A německý model „levného jídla“ tu zatím funguje. Z průzkumů GfK vyplývá, že v Německu pravidelně nakupuje v diskontu polovina domácností, v Česku je to 22 procent.
Tohle číslo neustále roste s tím, jak přibývá obchodů cílících na cenu. A o tom, že Češi na „levné jídlo“ slyší, svědčí částečně i odchod Delvity, i když její problémy byly hlubší.
Šéf Plus Discountu André Rinnensland míní, že v Česku může být místo pro zhruba 750 diskontů. Dnes jich je asi polovina.
V posledních letech přibývalo nejrychleji prodejen Lidlu, který přišel nejpozději. Za poloviční dobu, co je tady, už diskontní matadory na českém trhu, jako jsou Plus a Penny, skoro dohnal.
Leták LidlNakupujete rádi v prodejnách Lidl? Aktuální leták Lidl najdete vždy na AkčníCeny.cz. S námi najdete také nejbližší prodejny Lidl. |
Hlavně ušetřit
Všechny diskonty jsou typické tím, že v nich není zboží tolik, leží na paletách, jogurty v chladicích boxech bývají nevybalené v krabicích.
Hlavním mottem těchto obchodů je totiž ušetřit a to se projevuje na všem. Na vzhledu prodejen, na spořivém chování k zaměstnancům nebo na jednotné velikosti obchodů, které takto lze efektivněji zavážet zbožím.
V každém diskontu je vždy také po jedné straně změť nejrůznějších nepotravinářských výrobků, od lehátka na zahradu v létě po lyže nebo pneumatiky v zimě.
„Máme plán na celý rok, jak tvoříme tuhle nepotravinářskou část obchodu tak, aby byla vhodná pro ten daný čas v roce,“ popisuje Rinnensland. „Je to jeden z významných prvků k přilákání nových zákazníků,“ říká.
Jak se tahle část podílí na tržbách, říci nechce, pouze dodává, že potraviny stále tvoří většinu.
Značek je málo
Pokud jde o potraviny, je typické, že v diskontech člověk mnohem hůře najde svoji oblíbenou značku čokolády či těstovin.
Z průzkumu GfK vyplývá, že v Lidlu jsou skoro tři čtvrtiny baleného zboží vlastní značky řetězce, v Penny Marketu je to 61 procent a v Plusu 46 procent.
Čísla jsou za Německo, ale v Česku je to podobné. Výsledkem pak je, že ze značek má v diskontu ve většině případů šanci uspět jen číslo jedna v dané kategorii, například Coca-Cola, Mattoni nebo mléko z Madety.