V čem spočívá jejich recept? S nadsázkou by se to dalo shrnout několika slovy – Eva a Vašek, starší generace, škrtání nákladů.
Lidovou písní do televize
Vydavatelství Česká muzika se v době, kdy většině jiných firem v oboru klesají zisky, vyšvihla mezi nejúspěšnější. Jak to udělala? Kromě jiného jí vyšel riskantní tah – zaměřila se na věkovou skupinu padesát let a více.
Po spolupráci s firmou Tena, která s televizním obchodem u nás začala, přišli v roce 2004 s vlastními televizními kampaněmi, které jejich interprety účinně představily celému národu.
Pak se Česká muzika spojila s dvojicí folkových zpěváků Evou a Vaškem. "Myslím, že poznám, co se lidem bude líbit, Evu a Vaška lidé chtěli a my jim je dali," tvrdí majitel České muziky Karel Peterka.
Vhodný výběr hudby
Výsledky za letošní rok naznačují, že spojení s Evou a Vaškem vychází – firma si podle Peterky polepší. Již nyní činí její roční obrat kolem 80 milionů korun.
Pro představu, rozpočet jedničky na českém trhu Sony BMG se pohybuje kolem 250 milionů ročně, a to včetně filmových titulů, prodeje hudby do filmu či reklamy.
Česká muzika se z kolonky malých vydavatelství vymyká velkými investicemi do televize. "Nikdo z jiných vydavatelů by neplatil za televizní reklamu tolik. Ale zkušenost z Teny mi říkala, že to bude fungovat, "říká Peterka. Měsíční suma za teleshoppingovou reklamu se prý pohybuje v řádech milionů korun.
Peterka však za růstem své firmy vidí hlavně vhodný výběr hudby a cílové skupiny zákazníků. "Mám pocit, že v momentě, kdy nabídneme známá jména, lidé pak dostanou pocit, že si to mohou někde stáhnout," dodává.
I Václav Ševčík, známější jako zpěvák Vašek, vlastní vydavatelství. Jeho firma Surf vydává lidové písně nejen Evy a Vaška. On však pokles prodejů před třemi lety pocítil.
"Od roku 1998 nám klesl prodej desetkrát. Spojením s Českou muzikou jsme odvrátili konec firmy. Česká muzika dobře komunikuje s lidmi, dobře pracuje s cenami a slevami," popisuje Ševčík. A pro Českou muziku představují Eva s Vaškem zlatý důl – prodala už přes šedesát tisíc boxů (až 16 CD v balení) se songy této dvojice.
Jde to i bez reklamy
Zatímco Česká muzika utrácí miliony měsíčně za reklamu v televizi, o společnosti Good Day Records, která za patnáct let existence vydala přes šedesát titulů především z oblasti folku, country či jazzu, ví jen málokdo.
"Daří se nám lépe než velkým vydavatelstvím proto, že se zabýváme nízkorozpočtovými projekty. Většinu přípravných prací pro vydání cédéčka umíme udělat sami. Máme nahrávací i grafické studio, umíme si zařídit vše," vysvětluje obchodní zástupce Good Day Records Zuzana Mašková.
K tradičním alternativním vydavatelstvím patří také brněnské Indies, které se letos rozdělilo na tři menší značky. "Máme své umělce. kteří se k nám vracejí a jsou i komerčně úspěšní. Občas se i náš objev prosadí, to nás živí. Většina projektů se však spíše nevyplatí, hledáme kvalitu a ta se většinou nerovná masovému úspěchu," říká Přemysl Štěpánek z Indies Scope Records.
Cesta k dobrým prodejům podle něj vede přes kvalitní internetový obchod.
Ochranný svaz autorů v Česku registruje přes sto vydavatelů, kromě "silné čtyřky" – Sony BMG, Universal Records, Warner Music a EMI – si velkou část zbývajících zakládají sami hudebníci. To je případ firmy Hurikán Records Dalibora Jandy či Ne a Ne Records Václava Neckáře.