V té době bylo podobně obrovských plavidel na světě nanejvýš sedm, takže kdo chtěl otevřít nové vrty v hlubokých malajských vodách, měl jen jednu možnost – spolupracovat se Sapurou.
Jak podnikatel předvídal, tak se i stalo. Dnes staví ropné vrty pro Shell, Exxon, Talisman a další. Polovinu obřího plavidla prodal partnerovi. "Potkal jsem šéfa námořně stavební firmy Acergy ve Francii v hotelovém baru a on mě nechtěl nechat odejít, dokud mu nekývnu," vzpomíná Shamsuddin.
Jeho podmínkou ovšem bylo, že si nechá poloviční podíl na plavidle Sapura 3000 a od Acergy koupí polovinu jejích inženýrských operací. Partnerovy finance mu umožnily firmu dále rozvíjet. Třítisícitunová Sapura 3000 má šířku jednoho a délku půldruhého fotbalového hřiště a žije na ní v deseti podlažích 350 pracovníků. V řádu týdnů bude mít firma další dvě podobné lodě.
"K otcovu byznysu jsem neměl vztah"
Firmu Sapura založil původně Shahrilův otec Tan Sri Shamsuddin Kadir v roce 1975. Tehdy se ale zabývala úplně odlišnými věcmi –telekomunikacemi, výrobou telefonů či autosoučástek. Když se Shahril vrátil z dlouhých studií v USA v roce 1997, měl nutkavou potřebu začít s něčím jiným. "Navíc byznys, který jsme měli do té doby, nebyl udržitelný – kvůli konkurenci, nedostatku kapitálu. Ani jsem k tomu neměl vztah," přiznává.
Shamsuddinova úvaha byla překvapivě jednoduchá: Malajsie je producentem ropy a plynu, ale neměla nikoho, kdo by dokázal stavět těžební zařízení v moři. Všechno se outsourcovalo.
Čekala ho obtížná práce – najít projektové manažery, experty na kalkulaci nákladů, risk manažery a techniky. Začal s menšími údržbářskými a konstrukčními pracemi na turbínách a rotačním vybavení ropných plošin.
Postupně přikoupil více plavidel, která mu práci na moři umožnila. Pak přišla příležitost koupit společnost v nesnázích Crest Petroleum Berhad od stavitele ropovodů a instalátora ropných plošin a dalšího vybavení pro těžbu v moři. Později přišla Sapura 3000.
10 000 kilometrů potrubí
Během pěti let zdesetinásobil velikost zfúzované firmy na současnou miliardu dolarů obratu ročně. Sapura dnes instaluje potrubí, armatury, proudnice a další konstrukce s pomocí robotů v hloubce 1 až 2 kilometry pod hladinou a připevňuje je k ropným plošinám.
Z tří a půl tisíc zaměstnanců se vždy dva tisíce nacházejí na některém z konstrukčních plavidel na moři a pracují v Malajsii, Indonésii, Indii, Austrálii či v Japonsku. Společnost Sapura je v regionu největším stavitelem zařízení pro těžaře.
K dnešnímu dni Sapura postavila v Asii asi deset tisíc kilometrů podmořského potrubí, má celosvětově na 30 velkých zákazníků a aktuálně má nasmlouvaný byznys za 4,2 miliardy dolarů. Co říká katastrofě British Petroleum v Mexickém zálivu?
"V tomto průmyslu je bezpečnost brána velmi vážně, ale nehody se stávají. Musíme vyšetřit, co katastrofu vlastně způsobilo, a poučit se z toho," uvedl Shamsuddin.
Sapura poskytuje také zabezpečený digitální rádiový systém pro komunikaci uniformovaných složek, dělá pro ně i průzkumná minivznášedla. Firma má vlastní technologickou univerzitu pro pět tisíc studentů.