Výkonný předseda Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška

Výkonný předseda Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška | foto: Archiv Jana Vetyšky

Na návratu Mall.cz do českých rukou zákazníci vydělají, říká odborník

  • 29
Podle předsedy Asociace pro elektronickou komerci Jana Vetyšky je koupě Mall.cz skupinou Rockaway dobrou zprávou pro české e-shopy i jejich zákazníky. Může také zlepšit jejich pozici v souboji po případném vstupu Amazonu na český trh.

Skupina Rockaway v pondělí oznámila, že od jihoafrické skupiny Naspers a Ondřeje Fryce kupuje společnost Netretail Holdings, tedy českou e-shopovou dvojku Mall.cz a srovnávač cen Heureka (více čtěte zde). Ačkoli se transakce očekávala, přeci jen v některých parametrech překvapila.

Například tím, že se jí kromě Rockawaye Jakuba Havrlanta a Daniela Křetínského účastnila i PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera. A také tím, že Mall.cz a Heureka nebudou spadat pod E-commerce Holding, tedy společnou skupinu e-shopů, do které nedávno Křetínský s Havrlantem a Patrikem Tkáčem koupili počítačový CZC.cz.

Podle výkonného předsedy Asociace pro elektronickou komerci Jana Vetyšky to ale má logiku. „Z hlediska objednávek nebo nabídky je Mall.cz na E-commerce Holding příliš velký,“ říká Vetyška v rozhovoru pro iDNES.cz.

Rockaway za Mall.cz a Heureku zaplatil dohromady přes 200 milionů eur (tedy přes 5,4 miliardy korun). Mall.cz přitom měl v posledních letech problémy s dosažením zisku. Není tedy podle vás zaplacená částka příliš vysoká?
U rychle rostoucích společností nelze používat klasické metody ocenění jako je třeba násobek provozního zisku. A Mall.cz roste v obratu o čtyřicet procent ročně a navíc investoval do velkého nového skladu. A Heureka je ve velmi slušném zisku. Vychází mi, že je to přiměřené, že Rockaway ví, co dělá. Mall.cz je silná a stabilní značka a to, že kvůli prorůstové strategii není v zisku, bych neviděl jako problém.

Překvapením celého obchodu nakonec bylo, že Mall.cz nekoupil E-commerce Holding (společná firma Rockawaye, Daniela Křetínského a Patrika Tkáče), ale přímo Rockaway za finanční podpory Daniela Křetínského a skupiny PPF. Co si o tom myslíte?
E-commerce Holding je firma, která pod svá křídla stahuje určité specializované obchodní vertikály a pro ně chystá jednotné procesy. A do této koncepce Mall.cz nezapadá. Z hlediska objednávek nebo nabídky je na to moc velký. To je můj názor. Jinak se v podobě všech kupujících jedná o velmi zkušené investory, kteří vědí, co dělají.

Po transakci budou mít e-shopy z E-commerce Holdingu a Mall.cz s Heurekou stejné vlastníky. Nedojde k příliš velké koncentraci českého trhu?
Ono to ale nebude tolik, jak se může zdát z prostého pohledu na výkaz tržeb jednotlivých firem. Je totiž třeba odečíst zahraniční trhy. Bez nich podle předběžných výpočtů bude mít letos Mall.cz tržby asi pět miliard a firmy pod E-commerce Holdingem dohromady tak tři miliardy. Vzhledem k tomu, že letos očekáváme velikost trhu českých e-shopů na 80 miliard korun, je to přibližně desetina. A to není příliš. Jednička trhu Alza.cz má stále víc.

Bude mít celá transakce podle vás vliv na ceny zboží pro českého zákazníka?
V krátkodobém horizontu český zákazník nic nepozná a v dlouhodobém by to mohlo být spíš pozitivní. E-shop je v českých rukou a bude chtít růst. Tím pádem by mohl mít nižší ceny a lepší služby. S jihoafrickým vlastníkem to vůbec nebylo jisté. Naspers oznámili, že pokud by neprodali Mall.cz nyní, měli v plánu spojit ho s rumunským eMAG.ro, což by mohlo znamenat oslabení české působnosti obchodu.

Srovnávač cen e-shopů Heureka se díky transakci ocitá pod stejnými vlastníky jako několik dalších velkých nebo i specializovaných e-shopů v Česku. Nemůže to ohrozit jeho pozici nezávislého nákupního rádce?
Podle mne je největším přínosem Heureky pro zákazníky přehled zboží a zákaznických referencí. Z tohoto pohledu zákazník nemůže být klamaný, protože by to hned odhalil a přestal Heureku používat. A vzhledem k tomu, že je to zdravá a zisková společnost, by její využívání pro „nadržování“ spřízněným firmám byla cesta do pekel.

Zazněly i hlasy, že by návrat Mall.cz do českých rukou mohl oddálit příchod Amazonu na český trh, tedy spuštění e-shopu Amazon.cz. Vidíte to také tak?
Obecně jsem k úspěšnému vstupu Amazonu na český trh skeptický. Na jednu stranu se těším na něco nového, ale nemyslím si, že sem vtrhne a ovládne to tu. Stejně, jako se to nepovedlo Googlu.

Googlu na poměry jiných trhů velký kus českého koláče ukusoval Seznam.cz. Soupeřem Amazonu by tedy byly velké české e-shopy jako je Mall.cz a Alza.cz?
Ano. A pokud by Mall.cz zmizel ze světa tím, že by se transformoval do rumunského eMAG.ro, pak by naopak hrozilo, že by to Amazonu přístup na český trh usnadnilo. Proto je podle mne současná akvizice Rockawaye dobrou zprávou pro české e-shopy.

Pro e-shopy asi ano, ale pro zákazníka? Ten by přece z příchodu Amazonu, tedy dalšího velkého hráče s velkou nabídkou mohl těžit.
Jistě, ale nejvíce zákazník těží z konkurence. Takže potřebuje nejen příchod nového velkého hráče, v tomto příchodu Amazonu, ale také dostatečnou domácí konkurenci.