Růst tržeb ve srovnání s loňskem zrychlil i po očištění o kalendářní vlivy. V únoru činil očištěný růst 4,9 procenta a v březnu rovných sedm procent. Čtvrtletní očištěný růst dosáhl 5,1 procenta.
Maloobchodní tržby - hlavně v potravinářství - ovlivnilo podle statistiků to, že se loni nakupovalo na Velikonoce již v březnu, kdežto letos až v dubnu.
Maloobchodu se ale dařilo i bez Velikonoc. Oblečení a obuvi se prodalo téměř o pětinu víc než před rokem, jen o něco nižší čísla zaznamenal prodej výrobků pro domácnost. Lidé nakoupili o 16,2 procenta víc počítačů a telefonů, za vybavení pro sport a rekreaci dali o 14,6 procenta více.
Útraty domácností potáhnou ekonomiku
Víc se utrácelo i za auta. Tržby za jejich prodej a opravu vzrostly proti loňsku o 14,3 procenta. „Automobilový průmysl tak i nadále zůstává držákem české ekonomiky,“ komentovala výsledky maloobchodu ekonomka Komerční banky Jana Steckerová.
Ve srovnání s loňskem podle ní tržby mírně zpomalí, i tak ale zůstanou na slušné úrovni 3,9 procenta. „I nadále je bude podporovat příznivá situace na trhu práce, kde míra nezaměstnanosti dosahuje svých historických minim a vytváří tak tlak na další mzdový růst,“ dodala.
Podle hlavního ekonoma Cyrrus Lukáše Kovandy čísla ukazují, že spotřeba domácností bude letos primárním tahounem celé české ekonomiky. „Lidé v poslední době navyšují své výdaje převážně hlavně v oblasti zbytného zboží. To svědčí o jejich dobré rozpočtové situaci i optimistických vyhlídkách do nejbližších měsíců,“ domnívá se ekonom.
Spotřebitelská důvěra se podle něj nachází v blízkosti svých historických maxim. „Češi se tedy nemusí obávat, že by jim ve druhém pololetí inflace ukusovala z nominálních příjmu příliš velké sousto. Jejich spotřebitelská důvěra i samotné realizované výdaje tedy druhé půli roku zůstanou na vysoké úrovni, čemuž pomůže nadále se snižující, byť už mírněji, míra nezaměstnanosti,“ dodal Kovanda.