"Jako by zvýšení DPH na spotřebitele dopadlo až s měsíčním zpožděním. V únoru klesaly všechny segmenty maloobchodu, nejvíce pak prodeje a opravy aut," komentoval výsledky analytik Raiffeisenbank Václav Franče.
Neočištěné tržby v únoru klesly o 4,7 procenta, tržby očištěné o rozdíly v počtu dnů se propadly o 1,7 procenta. Internet a zásilkové služby však táhnou zákazníky dál. Oproti loňsku se v tomto segmentu utrácelo o 20,8 procenta více.
Největší vliv na pokles měl nižší prodej v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin, kde se tržby snížily o 4,8 procenta. O 13 procent tržby klesly i ve specializovaných prodejnách s výrobky pro sport, kulturu, rekreaci a s potravinami (o 7 procent).
Pokračoval propad v prodeji a opravách automobilů. Meziročně se tam tržby snížily o 5,4 procenta. "Nejen na statistikách tržeb je vidět velký propad v poptávce po automobilech. Počet registrací podle statistik Svazu dovozců automobilů u nových osobních automobilů klesl v únoru meziročně o tři tisíce. Poptávka po autech je v poslední době minimální, a to nejen v Česku, ale v celé Evropě," říká analytik Home Credit Michal Kozub.
V lednu se tržby meziročně propadly o 0,5 procenta a meziměsíčně (ve srovnání s loňským prosincem) rostly o 0,4 procenta. Klesal motoristický segment, naopak výrazně lépe se stejně jako nyní dařilo obchodům přes internet.