Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Tržby obchodů rostly v listopadu mírně. Lidé kupovali hlavně elektroniku

  9:55aktualizováno  9:55
Tržby v maloobchodě v listopadu vzrostly meziročně o 0,8 procenta. Statistika však může být zkreslená jak nižším počtem pracovních dní, tak i tím, že lidé v listopadu 2013 hodně utráceli v očekávání propadu kurzu kvůli intervencím ČNB. Loňské listopadové tržby táhly počítače, mobily a nákupy přes internet.
Nákup v supermarketu. Ilustrační foto

Nákup v supermarketu. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Výsledek listopadových tržeb v obchodech loni ovlivnil především nižší počet pracovních dní, kterých bylo o dva méně. Při sezónním očištění rostly tržby meziročně o 4,1 procenta. I to je však výrazně méně než říjnových velmi příznivých 7,5 procenta.

Ekonomové přesto hodnotí čísla pozitivně. Petr Dufek z ČSOB upozorňuje, že vedle nižšího počtu pracovních dní mohla statistiku zkreslit ještě měnová intervence České národní banky z roku 2013. V očekávání propadu kurzu a růstu cen tehdy lidé nakupovali výrazně více než obvykle, a srovnávací základna je tak mimořádně vysoká.

Podle Českého statistického úřadu útraty za potraviny stagnovaly a také za oblečení a obuv vydali lidé méně než předloni. Stouply naopak tržby za elektroniku, především mobily a počítače, a tradičně také v nakupování přes internet. „Díky zlevněným energiím, levnějším telekomunikacím a pohonným hmotám mají možnost ušetřené peníze utratit za něco jiného. A to i v situaci, kdy nedochází k akceleraci růstu mezd,“ míní Dufek.

Skutečnost, že i přes zmíněné faktory tržby bez motoristického segmentu vzrostly o 1,8 procenta, považují analytici za velmi dobrou. „Tato čísla společně s nedávno zveřejněným indexem spotřebitelské důvěry, kde došlo v prosinci 2014 k opětovnému meziměsíčnímu růstu o 1,5 bodu, dávají dobrý předpoklad maloobchodníkům pro naplnění jejich rozpočtovaných tržeb za poslední čtvrtletí roku, které může představovat i více jak polovinu jejich ročních tržeb,“ míní Michal Bareš, ředitel služby pro maloobchod společnosti KPMG.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Martin Elkán a Youtube kanál České pošty
Pošta touží vylepšit svou image. Pomocí YouTube se zaměřuje na mladé

„Čau, lidi,“ zdraví ve videu muž se žlutou kudrnatou parukou a černými brýlemi diváky na YouTube kanálu České pošty. Státní podnik ve čtvrtek spustil vlastní...  celý článek

(ilustrační snímek)
Prostě to postavíme. Dálnice povede tudy, obyvatelům navzdory

Výstavbu nových dálnic blokují ekoteroristé nebo lidé, kteří chtějí prosadit jinou trasu kvůli tomu, aby mohli státu výhodně prodat pozemky. Takové je obvyklé...  celý článek

Peníze (ilustrační foto)
Státu se lépe daří vybírat daně. Meziročně vzrostly příjmy z DPH i od firem

Finanční úřady v prvním pololetí vybraly na dani z přidané hodnoty (DPH) zhruba 180 miliard Kč, což je meziroční růst o 14 procent. Na dani z příjmu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.