Výsledek listopadových tržeb v obchodech loni ovlivnil především nižší počet pracovních dní, kterých bylo o dva méně. Při sezónním očištění rostly tržby meziročně o 4,1 procenta. I to je však výrazně méně než říjnových velmi příznivých 7,5 procenta.
Ekonomové přesto hodnotí čísla pozitivně. Petr Dufek z ČSOB upozorňuje, že vedle nižšího počtu pracovních dní mohla statistiku zkreslit ještě měnová intervence České národní banky z roku 2013. V očekávání propadu kurzu a růstu cen tehdy lidé nakupovali výrazně více než obvykle, a srovnávací základna je tak mimořádně vysoká.
Podle Českého statistického úřadu útraty za potraviny stagnovaly a také za oblečení a obuv vydali lidé méně než předloni. Stouply naopak tržby za elektroniku, především mobily a počítače, a tradičně také v nakupování přes internet. „Díky zlevněným energiím, levnějším telekomunikacím a pohonným hmotám mají možnost ušetřené peníze utratit za něco jiného. A to i v situaci, kdy nedochází k akceleraci růstu mezd,“ míní Dufek.
Skutečnost, že i přes zmíněné faktory tržby bez motoristického segmentu vzrostly o 1,8 procenta, považují analytici za velmi dobrou. „Tato čísla společně s nedávno zveřejněným indexem spotřebitelské důvěry, kde došlo v prosinci 2014 k opětovnému meziměsíčnímu růstu o 1,5 bodu, dávají dobrý předpoklad maloobchodníkům pro naplnění jejich rozpočtovaných tržeb za poslední čtvrtletí roku, které může představovat i více jak polovinu jejich ročních tržeb,“ míní Michal Bareš, ředitel služby pro maloobchod společnosti KPMG.