Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Konec krize: Lidé začínají utrácet jako před pádem Lehman Brothers

  9:16aktualizováno  10:45
Maloobchodní tržby stouply v únoru meziročně o 8,1 procenta. Takto rychle posilovaly naposledy před krizí v roce 2008. Pomohl jim hlavně prodej aut, který stoupl o pětinu. Lidé však utrácejí i za další zboží včetně dlouhodobě slábnoucích potravin. Podle ekonomů to stvrzuje konec krize v Česku.

Ilustrační snímek | foto:  Martin Vosko, SME.sk

Češi nechávají v obchodech více peněz už od listopadu 2013, uvedl Český statistický úřad. Tak jak v únoru si však obchody nepolepšily už dlouho.

"Obchodníci zažili v únoru žně neviděné od předkrizového roku 2008. Tržbám hodně pomohly prodeje aut, které těží z poptávky zadržené čekáním na nové modely i z ochoty firem investovat do obnovy vozových parků. Nezanedbatelné přírůstky tržeb ale viděli obchodníci skoro ve všech segmentech. Únor potvrdil změnu ve spotřebním chování domácností směrem k vyššímu utrácení," uvedl Pavel Sobíšek, hlavní ekonom UniCredit Bank.

Zbavme se "blbé nálady", radí odborníci

Jak podpořit mezi zákazníky i obchodníky pozitivní náladu a chuť k útratám, dozvíte se v časopise Retail Info Plus.

Zajímavé podle něj je, že domácnosti se nenechaly rozhodit ani vyššími cenami a meziročně nechaly v obchodech mimo autosegment o 4,2 procenta více peněz než loni v únoru.

Také David Marek, hlavní ekonom Patria Finance, hodnotí únorový vývoj příznivě. "Jde o nejrychlejší růst od září 2008, měsíce, kdy pád Lehman Brothers rozpoutal globální finanční krizi. Aktuální data by se tedy snad dala považovat za jakýsi milník označující překonání obtíží, které českou ekonomiku postihly během krize a po ní," uvedl.

Intervence ČNB pomohly nahnat lidi do obchodů

Analytici se shodují v tom, že vyšší chuť lidí utrácet podpořila Česká národní banka svými intervencemi ve prospěch slabší koruny. Obavy ze zdražení dováženého zboží totiž zvýšily zájem o výrobky dlouhodobé spotřeby. Vedle aut tak stouply i prodeje počítačů, tabletů či telefonů (o 9,1 procenta) a poptávka po spotřební elektronice a elektrických spotřebičích stoupla o 5,2 procenta.

Zájem o toto zboží však roste také díky klesajícím cenám elektroniky a díky dobré dostupnosti na internetu. E-shopy totiž dále pokračovaly ve své prudké expanzi a jejich tržby stouply téměř o 19 procent.

V únoru se nedařilo jen málo oborům. Poklesl například prodej drogistického a farmaceutického a zboží, patrně kvůli tomu, že lidé díky mírnému počasí nebyli tak často nemocní. Počasí negativně ovlivnilo také ubytování a stravování tím, jak lidé omezovali své cesty na tuzemské hory.

Obecně se však obchodníkům daří lépe a vývoj v dalších oborech ekonomiky nasvědčuje tomu, že se bude tento trend letos dále prohlubovat. Ačkoliv k pevnějšímu růstu domácí poptávky bude muset dojít ještě ke zlepšení na trhu práce, tedy růstu mezd a poklesu nezaměstnanosti, za celý rok si obchodníci proti loňsku polepší.

"Maloobchod tak do nového roku vstupuje silným růstem, toto tempo sice nebude schopné držet po celý rok, ale i tak by měl být letošní rok pro maloobchod výrazně lepší než ten loňský, kdy tržby vzrostly o procento," předpovídá analytik finanční skupiny Citfin Jiří Šimek.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.