V září 2007 představily ČSA nové logo, kterému se téměř okamžitě pro...

V září 2007 představily ČSA nové logo, kterému se téměř okamžitě pro charakteristický tvar začalo přezdívat trsátko, a v návaznosti na to se začalo měnit i barevné provedení letadel. (B737-400, OK-DGN) | foto: Archiv Českých aerolinií

Manažeři padlého Malévu opustili ČSA. Jdou k jiným ztrátovým dopravcům

  • 18
Velké personální změny v Českých aeroliniích po oznámeném přeskupení vlastnických podílů do rukou Korean Air a Travel Service pokračují. ČSA opouští šéf plánování sítě linek Christophe Viatte. Jde o posledního z trojice manažerů, kteří přišli do ČSA ze zkrachovalého Malévu a dosud ve firmě působili.

Viatte přechází na post šéfa obchodu v lotyšském dopravci Air Baltic. Firma, které aktuálně ČSA pronajímá i jeden ze svých airbusů,  to potvrdila v tiskové zprávě. V ČSA měl na starosti kromě sítě linek i takzvaný revenue management, tedy nastavení cen letenek nejen podle destinací, ale i například času prodeje. Právě úspěch či neúspěch v této oblasti bývá pro dopravce klíčový pro hospodaření.

Air Baltic hospodaří několik let se ztrátou, za prvních devět měsíců loňského roku však firma oznámila nepatrný zisk. Výsledky za celý rok dosud Air Baltic nezveřejnil, firma sama ale očekává poprvé zisk. Viatte bude odpovědný za kompletní obchodní strategii firmy.

Životopisy plné krachů

ČSA už na podzim opustili dva další manažeři, kteří pracovali pro zkrachovalý Malév: Jiří Marek a Krassimir Taněv. Bulharský manažer má ve svém životopise například i práci pro zkrachovalé SkyEurope. Marek vedl v ČSA obchod, za jeho působení si na spolupráci stěžovali především tuzemští prodejci letenek. I když oficiálně oznámili odchod jako své rozhodnutí, podle informací MF DNES byla důvodem i nespokojenost vedení s jejich výsledky.

Marek získal už v lednu nové zaměstnání u polského národního dopravce LOT, kde se stal šéfem obchodu. "Přijali jsme ho díky jeho silným zkušenostem v obchodu," uvedlo tiskové oddělení LOTu na dotaz MF DNES. Markův příchod se už projevil například ve velkém zlevnění některých letenek.

LOT je ve velkých finančních problémech a polská vláda se netají tím, že by chtěla vyřešit problém polského dopravce podobně, jako se zachraňovaly ČSA přes Český aeroholding. Ten postupně odkoupil většinu majetku aerolinek tak, aby přežily. Podle posledních výsledků byly v roce 2012 sice ČSA účetně v zisku, provozní cash flow ale skončilo v mínusu 1,5 miliardy korun. Čerstvější čísla ani za pololetí dopravce nezveřejnil.

Na konci roku oznámil Korean Air, že využije opci a přikoupil další podíl v ČSA, část prodá Travel Service. Oba dopravci tak získají v součtu majoritu ve firmě. Transakci ale musí schválit ještě antimonopolní úřad. Krátce poté oznámil svůj konec šéf ČSA Philippe Moreels, zatím čeká na vypořádání celé transakce. O jeho nástupci není zatím rozhodnuto. Klíčové místo výkonného ředitele pro obchod a marketing převzal Jozef Sinčák, šéfem obchodu se stal Stanislav Zeman.