Města a obce, kolem nichž se staví nebo v brzké době připravuje stavba...

Města a obce, kolem nichž se staví nebo v brzké době připravuje stavba silničního či dálničního obchvatu. | foto: MF DNES

MAPA: Podívejte se, kde brzy vyrostou městské obchvaty

  • 233
Stát nezvládá utrácet peníze z evropských fondů na stavbu nových dálnic. Snaží se je tak alespoň přesměrovat na stavbu obchvatů. Díky tomu se v příštích letech od dopravy uleví obyvatelům mnoha měst. Projíždějícím řidičům se zase cesta zrychlí.

Centrem Moravských Budějovic projelo každý den přes šest tisíc osobních aut a kamionů. Doprava kolabovala, lidé si stěžovali na hluk, přecházení přes silnici bylo nebezpečné.

Před pěti lety si místní oddechli: dočkali se nového obchvatu, který dopravu na rušném tahu mezi Jihlavou a Znojmem vyvedl do polí. „Městu se hodně ulevilo, pozitiva výrazně převažují,“ pochvaluje si starosta Vladimír Bařinka.

Podobných případů, kdy se podaří vyvést dopravu mimo město, bude přibývat. Na konkrétní plánované či stavěné obchvaty se můžete podívat na mapě (zvětšit ji můžete kliknutím na obrázek nebo zde).

Obchvaty se postaví rychleji než dálnice

Stát totiž nezvládá utrácet evropské peníze za stavbu nových dálnic a skluz v jejich čerpání se snaží dohnat alespoň tím, že postaví obchvaty, hlavně na silnicích první třídy. Jejich příprava – například získání všech potřebných povolení či výkup pozemků – je totiž zpravidla jednodušší.

„Hodně záleží na zájmu představitelů dotčených měst. Pokud nám pomáhají s výkupy pozemků a jednají s vlastníky, může to vše urychlit,“ říká šéf Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa. Jako příklad uvádí Mělník, kde se letos začala stavět první část obchvatu.

Jen během letošního a příštího roku má začít stavba více než deseti obchvatů, přes dvacet dalších se pak připravuje a jejich stavba začne v následujících letech. Když se sečte počet obyvatel ve městech, okolo nichž se budou nové silnice stavět, dostaneme se ke čtvrt milionu.

Někde budou muset čekat kvůli výkupu pozemků

„Máme v plánu výraznou podporu výstavby obchvatů i v dalších letech,“ slibuje ministr dopravy Dan Ťok. Jako velký přínos vidí kromě zklidnění dopravy ve městě také rychlejší cestování.

Obchvaty také zvyšují bezpečnost na silnici. „Pokud mají čtyři pruhy, tak je na nich nehodovost zhruba pětkrát nižší,“ přibližuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Obyvatelé řady velkých měst však stále budou muset na obchvat čekat. To se týká například Frýdku-Místku nebo Českých Budějovic. Stavbě brání problémy s výkupem pozemků, a tak musí tranzitní doprava stále projíždět městem.

Cena za kilometr postavené silnice navíc může být v komplikovaných případech i vyšší než u dálnice. A to právě kvůli výkupní ceně pozemků – ty v blízkosti měst bývají atraktivnější, a tím i dražší.

Obecně však platí, že pro Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) jsou obchvaty levnější, a přitom často efektivní cestou, jak zrychlit dopravu na důležitých silnicích, kde není provoz tak velký, aby se vyplatilo místo nich postavit dálnici.

„Je to dobré řešení, jak za relativně malé peníze odstranit těžkou dopravní zátěž,“ říká generální ředitel ŘSD Kroupa. Dobře to ukazuje případ silnice I/38, která vede od České Lípy přes Kolín, Jihlavu až do Znojma.

Stavba nových silnic zamrzla

Cestování na této trase se v posledních letech výrazně zrychlilo vybudováním obchvatů Nymburka, Kolína, Jihlavy a Moravských Budějovic, v plánu je také vyvedení dopravy z Havlíčkova Brodu.

„Je potřeba dostavět obchvaty hlavně na klíčových silnicích spojujících krajská města,“ míní Roman Lenner z projekční firmy Valbek. Obchvatové žně však nic nemění na tom, že stavba nových silnic v posledních letech výrazně zamrzla a teprve letos se začíná zvolna rozjíždět.

Nedávno začaly práce na úseku dálnice D1 mezi Přerovem a Lipníkem nad Bečvou, na jihu Čech zase vznikají další úseky dálnice D3. Nejviditelnější akcí tak zůstává modernizace dálnice D1, byť ani tam se ředitelství silnic nedaří dodržet původní plány a stavba má skluz.