Na zákazníky budou od ledna v soutěžích čekat hodnotnější ceny, třeba auto nebo zájezd

Na zákazníky budou od ledna v soutěžích čekat hodnotnější ceny, třeba auto nebo zájezd | foto: Tomáš Krist, MAFRA

Od ledna přibude soutěží o drahé ceny, umožní to nový zákon o hazardu

  • 35
Firmy, které se snaží podpořit prodej svých výrobků a zvýšit povědomí o značce takzvanými marketingovými soutěžemi, začnou od ledna lákat zákazníky na hodnotnější výhry. Marketingové soutěže jako zasílání kuponů z obalů nebo sbírání víček totiž přestanou od Nového roku spadat pod loterijní zákon.

Od Nového roku by mělo marketingových soutěží výrazně přibýt. Umožní to změna v rámci nového zákona o hazardních hrách, ze kterého marketingové hry úplně vypadly. Tím skončí i veškerá omezení. Firmy se už nyní připravují, že po Novém roce nabídnou zákazníkům řadu nových soutěží o ceny ve vyšší hodnotě, než bylo doposud možné.

„V příštím roce zvažujeme více soutěží o osobní automobil pro naše zákazníky. Chceme také častěji soutěžit o nákupní poukázky, které jsou velmi oblíbené, a zatraktivnit a zvýšit hodnotu věcných darů. Nově bychom chtěli do soutěží zařadit třeba zájezdové pobyty,“ popisuje Anna Karásková, marketingová manažerka nákupního centra Freeport Fashion Outlet v Hatích na hranicích s Rakouskem.

Ještě do konce roku marketingové hry spadají pod loterijní zákon, který je značně limituje. „Pokud se tomu chtěli organizátoři vyhnout, tak museli vymyslet systém, který by nebyl náhodný,“ vysvětluje advokátka Anna Cervanová z kanceláře Kropáček Legal. Firmy to řešily tak, že hry doplňovaly o vědomostní, výkonnostní nebo kreativní aspekt. Vyhrával tedy ten, kdo správně odpověděl na otázku, poslal nejvíce kuponů nebo vyfotil nejhezčí fotografii.

Akce na podporu prodeje nejsou loterie, ale forma reklamy

V opačném případě bylo nutné nahlásit konání soutěže finančnímu úřadu, maximální výše výhry byla limitovaná 20 tisíci korunami a jeden provozovatel mohl ročně vyplatit na výhrách nanejvýš 200 tisíc korun.

To atraktivitu soutěží jak pro zákazníky (z pohledu výher), tak pro organizátory (povinnost hlásit) značně snižovalo. Podle mluvčí Generálního finančního ředitelství Petry Petlachové proto bylo ročně nahlášeno jen několik desítek soutěží založených na náhodě.

Podle advokátky Marie Šebelové z pražské kanceláře SN&Co bylo Česko jednou z mála zemí v Evropě, kde byly hry tak přísně omezeny. „Již existuje i judikát Nejvyššího správního soudu z letošního roku, který říká, že oblast je úplně chybně zařazena pod loterijní zákon, protože akce na podporu prodeje jsou formou reklamy a není možné je takto omezovat,“ říká advokátka Šebelová.

Na změny se proto připravuje například i prodejce elektroniky Expert Elektro nebo agentura McCann, která pro stát spravuje potravinovou značku kvality Klasa. Ta je totiž spojena s řadou soutěží.