Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Hello Kitty kupují i padesátníci. Výrobce na licencích vydělává miliardy

  17:28
Čtyřicetiletá Hello Kitty je nejen roztomilá, ale také hodně vydělává. Její zisky plynou hlavně z licencí, díky kterým je skoro všude: na klíčenkách, teniskách nebo papírových ubrouscích. V sobotu na počest japonské bytůstky s vizáží roztomilého koťátka začíná výstava v muzeu pop kultury v Seattlu.
Hello Kitty v dalším podání. Štrasový 3D ochranný kryt pro iPhone 4/4S.

Hello Kitty v dalším podání. Štrasový 3D ochranný kryt pro iPhone 4/4S. | foto: aliimg.com

Postavičku z rasy japonského bobtaila vytvořila v roce 1974 pro společnost Sanrio designérka Yuko Shimizu. Firma poprvé kočičku s červenou mašlí v Japonsku představila o rok později na malé taštičce. V roce 1975 už ji znali také ve Spojených státech.

Hello Kitty je součástí kawaii, tedy japonského dívčího stylu roztomilosti, a vloni svému majiteli přinesla z prodeje všech předmětů a potisků celkem 6,5 miliardy amerických dolarů. Sanrio je navíc šestým největším poskytovatelem licence na světě. To firmu řadí nedaleko za společnosti jakou je Walt Disney nebo Mattel.

„Zatímco Disney je společností zábavního průmyslu, my jsme značkou životního stylu,“ řekl viceprezident pro řízení značky a marketing Sanria Dave Marchi na otázku televize CNBC, jestli má Hello Kitty ambici předstihnout v oblíbenosti Mickey Mouse.

Analytici odhadují, že Hello Kitty představuje zhruba 75 procent ročního provozního zisku společnosti Sanria, který dosahuje 142 milionů dolarů. A v příjmech přináší firmě každoročně 600 milionů dolarů.

Nová strategie s licencemi zabrala

Před lety se Sanrio zaměřovalo především na výrobu produktů, které putovaly k zákazníkům přes síť vlastních maloobchodních prodejen. Marže byly ale poměrně nízké a finanční situace japonské společnosti se rychle zhoršovala.

To se změnilo v roce 2008, kdy se generálním ředitelem Sanria stal Rehito Hatoyama. Obchodní strategií společnosti se od roku 2009 stal masivní prodej licencí. A právě díky tomu zaznamenala za poslední léta oživení.

Zatímco se na účtu hromadí peníze z licencí, Sanrio nepřestává kontrolovat, jestli je Hello Kitty vyobrazena správně. „Jakýkoliv obscénní nebo sexuální nádech by zcela narušil roztomilost koťátka,“ vysvětluje provozní ředitelka Caroline Tsang.

„Hello Kitty najdeme na obrovském množství předmětů, které míří na širokou věkovou škálu zákazníků. Oslovují jak pětileté holčičky, tak patnáctileté dívky nebo klidně i padesátníky,“ řekla CNN antropoložka z Havajské univerzity a autorka knihy Hello Kitty Christine Yano. „Značka je marketingovým géniem.“

Cílovou skupinou jsou děti i dříve narození

„Přilákání mladých fanoušků je pro nás klíčové, protože je velká pravděpodobnost, že budou Hello Kitty podporovat i u svých dětí,“ konstatuje Tsang.

V posledních letech Sanrio až agresivně mířilo i na starší zákazníky. Přišla s kolekcí šperků pod značkou Swarovski a Mikimoto nebo líčidel u Sephory. Hello Kitty se dokonce stala maskotem profesionálního baseballového klubu Los Angeles Dodgers.

Teď se zaměřuje na muže. Jak vysvětlil Marchi, firma chce stále rozšiřovat nabídku předmětů, která by lidem dělaly radost. „Stále častěji jsou našimi fanoušky muži.“ Už před časem proto Sanrio přišlo na trh s trenýrkami, kravatami nebo motýlky, vše s roztomilou Hello Kitty.

V EPM Museum v Seattlu bude od soboty k vidění vše, co je s kawaii koťátkem spojené. Expozice popíše celou historii značky i její raketový růst v průběhu čtyři dekád. K vidění bude také 600 tématických předmětů s Hello Kitty.

Autor:
  • Nejčtenější

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

13. dubna 2024

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by...

Zlato místo bankomatu. Američané berou útokem zastavárny a zbavují se ho

15. dubna 2024

Vysoká cena zlata je pro mnohé jeho majitele jasným signálem, že právě nazrál čas jeho zpeněžení....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové

16. dubna 2024  15:15

Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...

Za zmizení 12 miliard dolarů trest smrti. Vietnam potrestal historický podvod

12. dubna 2024  17:58

Za největší bankovní podvod ve vietnamské historii padl ten nejpřísnější trest. Rozsudek smrti si u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zlato raketově zdražilo. Mohou za to Spojené státy, Čína i Rusko

13. dubna 2024

Cena zlata pokořila historické rekordy a podle ekonomů se ještě zdaleka nemusí zastavit. Důvodem...

Ruské tankery mohou způsobit ekologickou katastrofu, varuje švédský ministr

18. dubna 2024

Švédský ministr zahraničí Tobias Billström varuje před ekologickou katastrofou, ke které by mohlo...

Google propustil 28 zaměstnanců, kteří stávkovali kvůli smlouvě s Izraelem

18. dubna 2024  19:30

Společnost Google propustila 28 zaměstnanců, kteří protestovali proti smlouvě, kterou firma...

Senátor Kennedy tepe Strnadův holding. Nechce prodat výrobce munice do Česka

18. dubna 2024  18:22

Nákup amerických výrobců munice a střeliva ze skupiny Vista Sporting Products českou zbrojovkou...

Německá nádraží dávají spát ukazatele odjezdů vlaků, spoří jim tak energii

18. dubna 2024

Vlaková nádraží v Německu zavedla úsporná opatření zaměřená na snížení spotřeby elektrické energie....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...