Nové prodejny Marks & Spencer by mohly zčásti zaplnit díru na českém trhu, kterému vládnou hypermarkety a diskonty zaměřující se na nízkou cenu. Ilustrační foto

Nové prodejny Marks & Spencer by mohly zčásti zaplnit díru na českém trhu, kterému vládnou hypermarkety a diskonty zaměřující se na nízkou cenu. Ilustrační foto | foto: AP

Marks & Spencer chce Čechům prodávat dobré jídlo, ale nemá dodavatele

  • 541
Společnost Marks & Spencer chce v Česku prodávat kromě trvanlivých a mražených potravin také čerstvé jídlo. Zástupci řetězce ale mají problém najít vhodné dodavatele masa, mléčných výrobků, ovoce či zeleniny.

"Je to otázka logistiky a výroby, protože Marks & Spencer má velmi přísná kritéria na hygienu a původ potravin, která tady víceméně není nikdo schopen splnit. Zároveň dovážet vše z Velké Británie znamená ztrátu čerstvosti," říká Dušan Mrozek, předseda představenstva a spolumajitel řetězce v Česku.

Podle něho proto zatím vyčkávají, až britský Marks & Spencer rozšíří prodejny čerstvých potravin z Británie do okolních zemí - jako je Polsko či Pobaltí. Tam podle Mrozka není situace v potravinářství zdaleka tak neutěšená jako u nás.

"Jako člověk, který se pohybuje v regionu šesti zemí, z nichž je Česko nejbohatší, tak úroveň potravin v Česku a na Slovensku je výrazně horší než v Polsku a Pobaltí. A myslím opravdu výrazně horší," říká Mrozek, který je zároveň šéfem řetězce pro střední Evropu. "U nás si dneska v podstatě musím do obchodu nosit brýle. Jen tak se dozvím, že si tu kupuji šunku, kde je padesát procent masa," říká bez nadsázky obchodník.

Nové prodejny Marks & Spencer by mohly zčásti zaplnit díru na českém trhu, kterému vládnou hypermarkety a diskonty zaměřující se na masového spotřebitele, a hlavně na nízkou cenu. Ta však nejde dohromady s kvalitou, a výrobci ji tak stlačují využíváním různých náhražek, konzervantů a éček. Postupují sice podle platných norem a takové zboží není pro spotřebitele škodlivé, ale výrazně ovlivňují chuť a výživovou hodnotu.

To ukazuje i srovnání vývoje cen potravin za posledních sedmnáct let oproti jinému zboží. Zdražily jen mírně, nebo jako v případě šunky, vůbec. Ceny surovin, a především energií a dalších nákladů, přitom výrazně stouply, takže zbývá jen jedna věc, kde výrobci šetří - na kvalitě.

Prodejci se však shodují, že poptávka Čechů po kvalitních potravinách stoupá a zákazníci jsou kritičtější než dříve.

,