Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Martin Kačur: Stavím letiště a baví mě to

  11:47
Na architekturu v Bratislavě ho nevzali, tak v Praze začal za deset miliard přistavovat letiště. Třiatřicetiletý Martin Kačur je druhým rokem v čele správy letišť, které dnes patří jen letiště Ruzyně, a je jejím nejmladším šéfem.

Do kanceláře s nejlepším výhledem na pražském letišti se podle vlastních slov dostal náhodou. Rodáka z východního Slovenska do čela letiště doporučil bývalý generální ředitel Miloš Šťastný, kterého těsně před svým odchodem odvolal ministr dopravy Jaromír Schling.

"Chtěl, aby se nezastavily rozjeté věci jako například dostavba letiště," říká Kačur.

Současný ministr dopravy Milan Šimonovský si Kačura nejdřív otestoval, než ho před rokem do funkce jmenoval. "Na několika úkolech jsem si chtěl ověřit, že je schopným manažerem. To potvrdil, a proto jsem ho jmenoval do funkce generálního ředitele," říká.

Zatímco řada manažerů ve státních firmách má s úředníky či ministry problémy, Kačur se ukázal jako šikovný diplomat. "Měl jsem štěstí," říká Kačur, ale neprozradí, jak přesvědčuje zástupce státu.

Neměl vždy idylickou pozici, ale dokázal ji řešit. "I když jeho návrh třeba nebyl nejlepší, cením si na něm, že dokáže hledat řešení a rozumí problémům letiště," říká ministr Šimonovský.

Nová odbavovací hala na Ruzyni roste a zatímco začínají jednání o další vzletové dráze, Kačur už přemýšlí o dalším růstu.

I když je teď letiště jeho životem, dostal se k letadlům náhodou. "Chtěl jsem studovat architekturu, ale tehdy se v Bratislavě tvářili všichni příliš umělecky a avantgardně, a tak jsem hledal jinde," vzpomíná Kačur.

Rozhodování bylo poměrně rychlé. Podle Kačura se během pěti minut rozhodl, že tou správnou školou bude ČVUT v Praze, obor letecký provoz, kam právě brali několik lidí ze Slovenska.

Letiště už neopustil
Po škole se už letiště pro Kačura stalo jediným předmětem zájmu. Na Ruzyni nastoupil do provozního úseku, což je část, která má na starosti přistávací dráhy. Na něm leží odpovědnost za bezpečné starty a přistání všech letadel v Praze.

Nejtěžší chvilkou podle něho kromě nouzového přistání ruských stíhaček byla zcela zamrzlá Ruzyně, u jejíhož rozmrazování trávil skoro celou pracovní dobu. V polovině 90. let, kdy se mu to stalo, se ještě používala směs močůvky. "Dnes jsou na to speciální směsi, které jsou na rozdíl od močůvky a soli přívětivější k přírodě a letadlům," vysvětluje Kačur.

Dnes už rozhodování o zavření pražského letiště nechává na lidech z provozu. "Rozumějí tomu, a proto nemám důvod jim do toho mluvit," říká Kačur.

Podle podřízených je jejich mladý generální ředitel člověk, který se moc nezapovídá. Je tvrdým vedoucím, který však neobchází manažerská školení. Podle Kačura je jeho největší devízou právě znalost firmy a to, že jí skoro celou prošel.

Neděsí mě propouštění, budu lidi nabírat
Šestnáct set zaměstnanců pod jeho vedením ročně vydělá skoro miliardu a za měsíc odbaví milion lidí v hale, která teoreticky snese jen šest milionů cestujících za rok.

Po nástupu do čela letiště přizpůsobil tým ve vedení svým představám a dnes o něm tvrdí, že šlape. Většina zaměstnanců České správy letišť na Ruzyni pracuje proto, že vše, co souvisí s létáním, je jejich koníčkem.

"Mám v mnohém ulehčenou pozici, protože šéfuji lidem, pro něž je zaměstnání hobby," říká Kačur. "Nejsem tak docela zastáncem toho, že manažer může chvíli prodávat housky, chvíli připravovat marketingové kampaně, pak řídit provoz na letišti a pořád to dělat dobře," dodává Kačur s tím, že si cení znalost problému a to, když zaměstnanci vidí perspektivu ve firmě z dlouhodobějšího pohledu.

Nikdy se nemusel potýkat s razantním propouštěním jako v jiných státních firmách. "Naopak, za chvíli budu řešit přijímání lidí pro nový terminál letiště. Tam bude potřeba zhruba tři sta lidí a při představě růstu mzdových nákladů se mi nedělá moc dobře," říká Kačur.

Sám si je vědom, že stejně jako jeho předchůdce je odvolatelný během pěti deseti minut. Přesto žije letištěm naplno. Když nad plánem letiště ukazuje, jak Ruzyně roste, kde má být nová dráha, co ho trápí, je poznat zápal člověka, který si něco takového nemůže připouštět.

S létáním mě spojují modely
I když za jeho zády v době špičky přistává co minutu letadlo, poprvé sám letěl až dva roky po příchodu do správy letišť. "I když poprvé to nebyl nejlepší zážitek, už jsem si zvykl. Jistě se ovšem najdou společnosti, se kterými bych raději neletěl. Není to ale žádná z klasických evropských," vysvětluje Kačur, kterého s létáním spojují plastikové modely letadel.

Ty už dnes nelepí, ale čas by si na ně rád ještě udělal. "Víc času bych si na sebe udělal rád, ale zatím se příliš nedaří," říká Kačur, kterého teď do svého představenstva chce evropské sdružení letišť.

S manželkou, která pracuje také na letišti u ČSA, sem tam vyjede na kolo, zajde do kina. "Jinak se po pravdě trochu zanedbávám," tvrdí s tím, že ho zaujaly inline kolečkové brusle. Na letištní dráze se s nimi ovšem ještě neprojel.

Martin Kačur je ve třiatřiceti letech už dva roky šéfem Ruzyně. (4. října 2004)

Autoři: ,

Zbrojení i Trump mohou jako steroidy nakopnout hospodářství EU, říká ekonom

Nejčtenější

Padl Eurojackpot. Sázející trefil všechna čísla, vyhrál miliardy

V Eurojackopotu padla jedna z nejvyšších výher v historii. V úterním losování sázející uhodl sedm čísel a bohatší bude o v přepočtu téměř tři miliardy korun.

Lidé se v Lidlu poprali kvůli zlevněným slunečníkům, konflikt zklidnila až policie

Potyčkou mezi zákazníky vyvrcholil boj o zlevněné zboží v Lidlu v pražských Štěrboholích na začátku tohoto týdne. Na místo musela dorazit policie, situaci mezitím řešila i ostraha obchodu. Lidl...

Trend se obrací. Severské země doporučují občanům mít zásobu hotovosti

Švédsko i Norsko přehodnocují svou cestu, na kterou se země vydaly již před lety s cílem bezhotovostní společnosti. Obavy z kybernetických útoků, geopolitických hrozeb a nepředvídatelných krizí nutí...

Koho zajímá osm centů. Jak moc nová cla poškodí výrobu aut v USA

Trumpova nová 25procentní cla na dovoz aut do USA mohou zcela rozvrátit tamní automobilový průmysl a zvýšit ceny prodávaných aut o tisíce dolarů. Jejich součástky totiž od surového kovu až po ten...

Stejně jako před 25 lety? Hrozba prasknutí akciové bubliny je opět aktuální

Investoři v posledních týdnech s nervozitou sledují vývoj na světových trzích. Ceny akcií mnoha firem po více než dvouletém růstu narážejí na strop. V centru dění je umělá inteligence, kterou někteří...

Paříž pokračuje ve své zelené vizi. Aut se zbaví dalších pět set ulic

Paříž pokračuje v přetváření svého městského prostoru. V nedávném referendu se její obyvatelé rozhodli uzavřít dalších pět stovek ulic pro auta a otevřít je pouze chodcům a cyklistům. Z hlavního...

29. března 2025

Vietnam už láká víc turistů než Singapur. Pomohlo i zrušení vízové povinnosti

Mezi turisticky nejnavštěvovanější země jihovýchodní Asie se dlouhodobě řadí Thajsko, nyní ale jeho pozici začíná ohrožovat nedaleký Vietnam. V loňském roce dorazilo do této země celkem 17,5 milionů...

29. března 2025

Ceny potravin se zbláznily. K bojkotu řetězců se uchýlili i švédští zákazníci

Poté, co v únoru ve Švédsku ceny potravin zlomily rekord za poslední dva roky, se tisíce lidí po celé zemi rozhodly konat. Od minulého pondělí zákazníci na sedm dní bojkotovali největší supermarkety...

29. března 2025

TikTok v Německu spouští novou funkci prodeje. První se připojuje About You

Sociální síť TikTok rozšiřuje v Německu svou funkci živého prodeje, přičemž prvním online prodejcem módy, který tuto možnost využije, je společnost About You. Tento hamburský e-shop se tak stává...

29. března 2025

Když nemáte práci, nikam neletíte. Američtí dopravci redukují počty spojů

Americké aerolinky zažívají turbulentní časy. Po období silného růstu aktuálně čelí výzvám v podobě rostoucí inflace, ekonomické nejistoty a poklesu poptávky jak ze strany turistů, tak ze strany...

29. března 2025

Moc volna škodí. Někteří lidé nevědí, jak s volným časem nakládat, říká ekonom

Premium

Lidé dnes už nepracují jen pro peníze, ale i kvůli sebenaplnění. Práce je také velkým tématem hovorů. „Je naprosto přirozené, že se lidé sejdou a řeší svou práci a vztahy v ní. Více či méně se...

29. března 2025

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Z ČVUT odchází uznávaný vědec Mikolov, který pomáhal i Googlu. Nesehnal finance

Uznávaný odborník na umělou inteligenci (AI) Tomáš Mikolov, který se zasadil například o vylepšení Google překladače, odchází ke konci měsíce z Českého vysokého učení technického v Praze (ČVUT). V...

28. března 2025  20:16

Situace je neúnosná, potřebujeme restart atomu, vyzývá německou vládu asociace

Německo čelí obrovské výzvě energetické politiky. Náklady na elektřinu již nejsou konkurenceschopné a mají existenční dopad na celou ekonomiku. Německá asociace pro jadernou technologii (KernD) vidí...

28. března 2025

Canyon otevřel první kamennou prodejnu v Česku. I díky cyklistovi Hynkovi

Německý výrobce kol Canyon vyslyšel volání věrných zákazníků a přechází z výlučného online prodeje i do kamenných prodejen. Jednou z prvních v Evropě je od tohoto týdne také pražská pobočka Canyon...

28. března 2025

Krmiva a steliva ze Slovenska a Maďarska mají zákaz. Hrozí kontaminace, říká správa

Ze Slovenska a Maďarska se nově do Česka nesmí převážet krmiva a steliva pro hospodářská zvířata. Zákaz vydala v pátek s okamžitou platností Státní veterinární správa (SVS) v reakci na šíření nákazy...

28. března 2025  15:59

Štatlem poteče Štatl. Chuť nového starobrna vybíralo 150 degustátorů půl roku

Zatím jenom do zhruba třiceti vybraných restaurací a hospod „pustí“ brněnský pivovar Starobrno svůj nový ležák Štatl 12, který má právě dnes svou premiéru. Cení si ho natolik, že ho veřejnosti...

28. března 2025  15:41

Lidé se v Lidlu poprali kvůli zlevněným slunečníkům, konflikt zklidnila až policie

Potyčkou mezi zákazníky vyvrcholil boj o zlevněné zboží v Lidlu v pražských Štěrboholích na začátku tohoto týdne. Na místo musela dorazit policie, situaci mezitím řešila i ostraha obchodu. Lidl...

28. března 2025  14:06