Pozemky Masarykova nádraží míří pod Pentu. Vznikne centrum za miliardy

  • 165
Areál Masarykova nádraží v Praze čeká v příštích letech zásadní proměna. Roky dohadování o jeho budoucnosti utnula ve středu dozorčí rada Českých drah. Ta schválila převod pozemků investiční skupině Penta, která na ně měla nárok podle deset let staré smlouvy. Dozorčí rada však přesuny až dosud oddalovala.

Jedno z nejzanedbanějších nádraží na české železnici by tak mělo projít zásadní proměnou. Kromě opravy samotných budov vyroste na volných pozemcích, zejména kolem ulice Na Florenci, obchodně-administrativní centrum, které bude sousedit s budovou Florentinum, kde Penta sídlí. „Měla by to být chlouba Prahy,“ říká mluvčí Penty Ivo Mravinac. Penta zatím podobu tají, vizualizace chce ukázat na konci března. Stavět by se mohlo příští rok.

Podle Mravinace by měla být nakonec celková částka za pozemky vyšší, než 400 milionů, o kterých se mluví od začátku, aktuálně jde o zhruba 600 milionů korun. Penta také nabídla Českým drahám, že do rekonstrukce nádražní budovy dá o 35 milionů korun více než původně, celkem 135 milionů korun.

Dopravci se po zdržování smluv podařilo dojednat, že dostane více peněz už po převodu pozemků, nikoliv až po kolaudaci. Původně měly dostat České dráhy po podpisu smlouvy zhruba 110 milionů korun a zbytek později po stavebním povolení a kolaudaci, nakonec získají po podpisu 230 milionů korun.

Urychlení jednání pomohl i fakt, že České dráhy musely nečekaně hledat další peníze kvůli prohrané arbitráži se Škodou Transportation (více čtěte zde).

„Prodáme cca 10 000 metrů čtverečních pozemků podél ulice Na Florenci před magistrálou za cca 235 milionů korun a budeme souhlasit s budoucím prodejem pozemků za magistrálou a u budovy České pošty,“ upřesnil v tiskové zprávě předseda dozorčí rady ČD Milan Feranec.

Podle něj nebude nijak dotčen provoz na Masarykově nádraží, ani záměr výstavby rychlodráhy na pražské letiště. „Jde o dnes nevyužívané plochy, na nichž by mělo vyrůst obchodně administrativní centrum a v souladu s územním plánem hlavního města Prahy také zelené plochy a komunikace, které by mimo jiné logicky propojily lokalitu Masarykova nádraží a Florence za magistrálou,“ upřesnil.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

Penta získá jedny z nejcennějších pozemků v Praze, které dlouho leží ladem. Penta svůj projekt přirovnává k londýnskému City. Ve druhé fázi chce zastavět plochy podél obou stran magistrály, na což by navázala třetí fáze v ulici Hybernská.

Prodej Masarykova nádraží je ještě dědictvím z roku 2006, kdy České dráhy vedl Josef Bazala. Kvůli rozvoji celého areálu vznikla firma Masaryk Station Development, kde mají České dráhy jen třetinu, ke zbytku se dostala v roce 2011 skupina Penta, která vykoupila podíly například od projektantské firmy Sudop Group či ING.

Kvůli složitým smlouvám je Masarykovo jedním z nádraží, která se nebudou převádět na Správu železniční dopravní cesty. Několik posudků ukázalo, že smlouvu vypovědět nelze a České dráhy ji musí dodržet.

Podle Mravinace projekt počítá i s opravou výpravní budovy, kde prochází cestující. „Práce na rekonstrukci by měly začít ve chvíli, kdy začneme stavět nový areál,“ dodal Mravinac.

„Jde o variantu, která vzešla z dlouhých a náročných jednání s našimi partnery o narovnání vztahů v rámci společného podniku MSD. Uvolní cestu k revitalizaci celé lokality a k opravě historické budovy Masarykova nádraží. Je to východisko ze současné patové situace,“ doplnil předseda představenstva a generální ředitel ČD Pavel Krtek.

Mapa pozemků pražského Masarykova nádraží.