Souhlasí s ním také zemědělský analytik Jiří Havel. Podle něj ceny do Vánoc zase klesnou na svou reálnou hodnotu, kterou odhaduje na třiatřicet korun za kostku. Kdo tedy na zdražení másla nejvíce vydělává?
Zemědělci, mlékárny a obchodníci se přou a svorně tvrdí: My to nejsme. Podle analytiků a lidí z branže si však polepšili všichni kromě zákazníka, který musí sáhnout hlouběji do peněženky.
Kostka másla podražila během uplynulých pěti týdnů o čtvrtinu, průměrná cena se blíží pětatřiceti korunám. Největší profit ze zvýšení cen však mají zřejmě obchodní řetězce.Sedmiprocentní nárůst
Podle údajů statistického úřadu se v září blížily jejich marže čtyřiceti procentům, na počátku roku přitom jen lehce překračovaly dvacet procent. "Ceny potravin v Česku rostou v důsledku zvyšování marží nejsilnějších obchodníků," nebere si servítky předseda Zemědělského svazu České republiky Miroslav Jirovský.
Zemědělci svá tvrzení opírají o výkupní ceny mléka, kterého se na výrobu kilogramu másla spotřebuje přibližně 22 litrů. Například Petr Smrčka z Ludvíkova na Frýdlantsku dlouho dostával od mlékáren za litr 7,28 Kč. "Teď to zvedli na 7,80," říká.
To obnáší přibližně sedmiprocentní nárůst ceny. V jiných částech republiky některé německé mlékárny nabízejí i více než deset korun za litr. To už je podstatné zdražení základní suroviny pro výrobu másla.
Řetězce se proti tvrzení o "přestřelených cenách" nemohou příliš bránit. "Marže nemůžeme komentovat, ale chceme prodávat co nejlevněji," shrnuje obvyklou odpověď mluvčí Teska Jana Matoušková.
Právě řetězce také mohou před Vánocemi odstartovat zlevnění. "Záleží na taktice obchodních řetězců, které budou spíše lákat na nízké ceny, než by je dlouho držely nahoře," dodává Havel.
Podle propočtů MF DNES, které konzultovala s lidmi z oboru, připadne dnes největší krajíc zisku na obchodníky.
Deset korun na kostce
Z průměrné ceny pětatřiceti korun za kostku másla vyinkasují dvanáct korun, což může po odečtení všech nákladů vytvořit zisk kolem deseti korun. Obchodníci jsou tak z celého výrobně-obchodního řetězce zdaleka nejziskovější. Dařit se však začíná také zemědělcům.
Podle analytika Petra Havla může dobrý zemědělec na prodeji mléka vydělat přibližně dvacet až pětadvacet procent z jeho výkupní ceny, což mu v dnešních cenách na kostce másla "hodí" tři až čtyři koruny.
Podle zákulisních informací by tuzemští zemědělci chtěli, aby se ceny v ČR a v Německu srovnaly. To by znamenalo přibližně jedenáct korun za litr, v Německu se vykupuje kolem čtyřiceti eurocentů. Pak už by si přišli na velmi slušné peníze.
Z pohledu ziskovosti jsou na tom nejhůře mlékárny, ačkoli i ty si kvůli rostoucím cenám másla v posledních měsících polepšily. Jejich zisk záleží na použitých technologiích a nastavení výroby a pohybuje se v řádu jednotek procent, přinejlepším míří k deseti.
"Donedávna to byl v podstatě ztrátový byznys. Teď alespoň trochu vyděláváme," tvrdí šéf jedné z největších českých mlékáren, který nechce být jmenován.
Obchodníci: Držíme ceny
S předraženými cenami pochopitelně nesouhlasí zástupci obchodníků. Oficiálně sice nemohou ziskovost a své obchodní podmínky komentovat, ale pod podmínkou anonymity si neberou servítky.
"Ceny od dodavatelů vzrostly za poslední půl rok přibližně o čtyřicet procent, a když bych na ně nepřistoupil, tak prodají jinde," tvrdí jeden z nákupčích velkého řetězce o přetahované, která panuje na trhu.
Zároveň upozorňuje, že některé obchody prodávají pod vlastními značkami máslo s cenou pod třicet korun.