Zdraží se po Novém roce potraviny kvůli zvýšení DPH? Podle některých zdrojů se prý vyšší daň započítala do cen už na podzim.
To si nemyslím. I když se zdražovalo, tak se všechny obchodní řetězce, které si u nás bohužel konkurují jen cenou, snažily být co nejlevnější. Pokud by jeden z nás do cen automaticky započítal čtyři procenta, tak by měl smůlu.
Když byste to udělali všichni, nebude to vidět...
Myslíte si, že se dokážeme domluvit? Když takové spekulace slyším, musím se usmát. Konkurence mezi obchodníky je taková, že něco podobného nepřipadá v úvahu.
Ceny u základních potravin na českém trhu prý diktuje Kaufland.
Existuje cenové srovnání, které všichni děláme. Posíláme svoje lidi ke konkurenci, aby sbírali data, a pak je jen na rozhodnutí každého, jak se zachová.
Měl jsem na mysli mléko, máslo, chleba nebo rohlíky.
(mlčí) Dobře. I kdybychom připustili, že tomu tak je, vždy se objeví někdo, kdo bude chtít být levnější. A roztočí spirálu zlevňování. Proto někteří výrobci mají snahy nastavit ceny svých výrobků pro celý trh stejně. Protože v okamžiku, kdy jeden řetězec jde s cenou jejich výrobku výrazně níž, ostatní obchodníci se na výrobce vrhnou s tím, že chtějí také nakupovat za cenu, která by jim umožnila takovou slevu.
Vraťme se k DPH. Nenapočítali její růst do cen už výrobci?
Tuším, kam tím míříte. Vytvořili by si tak polštář pro tlak obchodníků, kteří po nich budou po Novém roce chtít, aby nezvyšovali cenu. Ale nemyslím, že by někdo z výrobců byl tak otevřený, aby to veřejně řekl. Jestli se ta čtyři procenta objeví v konečných cenách, zda to budou tři, dvě procenta, nebo nula, záleží na konkurenci. A ta je obrovská.
Váš odhad?
Nenastane nic.
To by pak odpovídalo domněnce, že ceny už jsou na zvýšení DPH "přednastavené". Proč by na daň někdo z výrobců či obchodníků doplácel?
Myslím, že na to nikdo doplácet nebude. Spíše se zpomalí zlevňování potravin, které šly v uplynulých měsících tak nahoru. Jestliže se kostka značkového másla prodávala za 39 korun, po Novém roce to vypadá, že se jeho ceny mohou pohybovat kolem 27 korun. Takže počítám s tím, že kvůli DPH nebude pokles cen tak dramatický, jaký by patrně byl, kdyby se daň neměnila.
Mluvíte o snižování ceny másla. Poklesnou také ceny pečiva?
Pečivo je hodně specifická oblast. Vlivů na cenu je velké množství, nejdůležitější jsou energie a doprava. Odhaduji, že pečivo na rozdíl od mléčných produktů dolů nepůjde. Spíše se bude vyvíjet pomalu nahoru. Ale ne skokově.
Mám pocit, že pekaři na rozdíl od mlékařů umějí držet více při sobě.
To nedokážu posoudit.
Když odbočíme od základních potravin - zvedne DPH cenu ostatních potravin?
Cukr a mouka může v průběhu roku mírně zdražit, ale určitě ne teď kvůli DPH. Také u rýže je situace zcela otevřená.
Podívejme se na záhadu obchodních řetězců. Bývají plné lidí, mají pověst vydřiduchů, přesto je mnoho z nich ve ztrátě. Jak je to možné?
V posledních letech to vypadá, že se všem daří špatně, jen obchodníci vydělávají. Nesmysl. Možná je to tím, že obchodníci na rozdíl od zemědělců své problémy nekomunikují. Také výrobci obvykle mlčí a ozvou se jen, když se jim to hodí.
Pokud má tedy zemědělství problémy a hledá jejich viníka, tak je nejjednodušší za něj označit maloobchod. Nikdo se proti tomu neozve a navíc nejsme přímým odběratelem prvovýroby. Domnívám se, že problémy přitom leží z velké části právě v prostředníkovi mezi polem a regálem. Z pohledu zemědělství je ale těžké střílet do svých odběratelů.
Proč jsou tedy řetězce ztrátové?
Firmy, které v minulých letech z trhu odešly, byly s výjimkou Carrefouru ryzí potravináři. V potravinách jsou prostě v Česku marže tak nízké, že se s nimi nedá téměř vyjít. A to platí pro zemědělce i výrobce. Z první desítky je ve ztrátě pět řetězců.
Vydělává se tedy na spotřebním zboží?
Ano, situaci nám ulehčují nepotravinové kategorie.
Jak je možné, že vy komunikujete? Mezi šéfy obchodních řetězců jste bílá vrána.
Z jejich pohledu mnohdy černá (smích). Jsme úplně jiná firma než většina řetězců. Máme rodinné majitele, příští rok budeme slavit 180 let od založení. To, že komunikujeme a že tady s vámi sedí Čech, je rozhodnutí majitele Globusu Thomase Brucha. Chceme vyhovět zvyklostem domácího prostředí a nekomunikovat není správná cesta ani vůči zákazníkům.