Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: AP

MasterCard čelí obří žalobě. Lidé prý měli kvůli poplatkům dražší nákupy

  • 51
Britské soudnictví žije největší hromadnou žalobou ve své historii. Uživatelé platebních karet chtějí od společnosti MasterCard zaplatit 19 miliard liber (614 miliard korun) za údajně nafouknuté karetní poplatky, které jim prodražovaly nákupy.

Hromadná žaloba, kterou vede bývalý britský finanční arbitr Walter Merricks, tvrdí, že si MasterCard šestnáct let účtoval nezákonně vysoké poplatky za platby debetními a kreditními kartami. Poplatky se přenášely na zákazníky ve formě vyšších cen za zboží a služby.

Podle serveru Banking Technology by nárok na odškodnění mohlo mít až 40 milionů lidí. MasterCard s požadavkem na náhradu škody nesouhlasí.

Reakce MasterCard

  • Firma oponuje, že na případ není možné vztahovat rozsudek Evropského soudního dvora, kde šlo o přeshraniční poplatky. Zatímco nyní se jedná o mezibankovní poplatky na britském trhu, které byly nastaveny podle specifických podmínek domácího trhu.
  • Podle společnosti nebyly tyto druhy soudních řízení v minulosti úspěšné. Americké soudy prý odmítly teorii, že mezibankovní poplatky poškozují konečné zákazníky, jako spekulativní.
  • MasterCard připomíná, že placení kartou má své náklady. Ty jsou rozděleny mezi všechny zúčastněné strany - tedy zákazníka, vydavatele karty, obchodníka a banku poskytující karetní terminál - a jsou tak daleko nižší, než kdyby je měli zákazníci nebo obchodníci platit sami.

Zdroj: Banking Technology

V roce 2014 Evropský soudní dvůr rozhodl, že poplatky, které si MasterCard účtoval, jsou v rozporu se evropským soutěžním právem (psali jsme zde). Loni v dubnu pak Evropský parlament a Rada přijaly regulaci, na základě které byly tyto tzv. mezibankovní poplatky zastropovány na 0,2 procenta z nákupu debetní kartou a 0,3 procenta z platby kreditní kartou. Nová pravidla začala platit začátkem loňského prosince, připomíná The Guardian.

„Není pochyb, že MasterCard se choval při svém podnikání, které má vliv na nás všechny, nezákonně. Ačkoli většina z nás to netušila, experti na retailovou ekonomiku to věděli, stejně jako to věděl MasterCard,“ tvrdí Merricks. „Ceny všeho, co jsme koupili v letech 1992 až 2008 byly vyšší, než měly, právě kvůli chování MasterCard,“ doplnil.

„Mým cílem je dosáhnout kompenzace, na kterou mají britští spotřebitelé nárok, a zajistit, aby si MasterCard nemohl nechat nelegálně vydělaný zisk,“ prohlásil Merricks. „Tento případ by měl vyslat signál všem společnostem, které porušují právo hospodářské soutěže na úkor britských spotřebitelů,“ podotkl navíc žalobce.

Merricks požaduje, aby Britové dostali zpět celkem 19 miliard liber (asi 614 miliard korun). Tedy stovky liber každý z nich. Individuálně jde o malou částku na to, aby se o náhradu škody hlásil každý z nich. „Ale pokud se dají spotřebitelé dohromady, mohou uspět,“ vysvětluje Boris Bronfentrinker, řídící partner americké advokátní kanceláže Quinn Emanuel, která žalobu zastřešila. MasterCard celkovou částku zpochybnil s tím, že zatím není jasné jak k ní Walter Merricks se svým týmem dospěl.

Případ by se měl začít před soudem projednávat letos v září.