Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

MasterCard čelí žalobě kvůli vysokým poplatkům. Odškodné má být 447 miliard

  17:04aktualizováno  17:04
Americká společnost MasterCard čelí v Británii žalobě za údajné účtování nadměrných poplatků u milionů karetních transakcí. Žaloba požaduje odškodné ve výši 14 miliard liber, v přepočtu 447 miliard korun.
Žaloba firmu viní z toho, že účtovala obchodům mezi lety 1992 a 2008 neoprávněně

Žaloba firmu viní z toho, že účtovala obchodům mezi lety 1992 a 2008 neoprávněně | foto: AP

Jde zatím o největší požadavek na odškodné, jaký kdy byl u britského soudu předložen, informují zahraniční média.

Žalobu podala právní firma Quinn Emanuel jménem bývalého finančního ombudsmana Waltera Merrickse. Z případné výplaty odškodného by mohlo podle právní společnosti těžit až 46 milionů uživatelů karet MasterCard v Británii. Podle agentury Reuters by při odškodném 14 miliard liber mohl každý, koho se bude nárok na odškodné týkat, dostat více než 300 liber, tedy 9 600 korun.

Reakce MasterCard

  • Firma oponuje, že na případ není možné vztahovat rozsudek Evropského soudního dvora, kde šlo o přeshraniční poplatky. Zatímco nyní se jedná o mezibankovní poplatky na britském trhu, které byly nastaveny podle specifických podmínek domácího trhu.
  • Podle společnosti nebyly tyto druhy soudních řízení v minulosti úspěšné. Americké soudy prý odmítly teorii, že mezibankovní poplatky poškozují konečné zákazníky, jako spekulativní.
  • MasterCard připomíná, že placení kartou má své náklady. Ty jsou rozděleny mezi všechny zúčastněné strany - tedy zákazníka, vydavatele karty, obchodníka a banku poskytující karetní terminál - a jsou tak daleko nižší, než kdyby je měli zákazníci nebo obchodníci platit sami.

Zdroj: Banking Technology

Žaloba obviňuje MasterCard, že účtoval obchodům mezi lety 1992 a 2008 neoprávněně vysoké poplatky za transakce, které byly přeneseny na spotřebitele v podobně přemrštěné ceny za zboží a služby. Žaloba přichází poté, co v roce 2014 rozhodl antimonopolní úřad EU, že poplatky účtované firmou MasterCard majitelům obchodů za zpracování zahraničních plateb v rámci EU byly příliš vysoké.

MasterCard jakékoliv pochybení popírá.

Merricks v prohlášení uvedl, že případ je zlomový pro odškodnění spotřebitelů v Británii. Merricks působil do roku 2009 deset let jako šéf úřadu pro dohled nad finančními službami a pomáhal urovnat spory mezi spotřebiteli a firmami poskytujícími finanční služby.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.