MasterCard, druhá největší karetní společnost na světě, ve čtvrtek definitivně prohrála svůj spor u Soudního dvora EU o tzv. přeshraniční mezibankovní poplatky. Justiční orgán EU tak potvrdil rozhodnutí Evropské komise z roku 2007. Ta prohlásila, že mnohostranně sjednané mezibankovní poplatky z plateb kartami MasterCard narušují hospodářskou soutěž a uměle navyšují ceny pro zákazníky.
„Mezibankovní poplatky jsou po roamingu další spotřebitelsky významnou oblastí, kde EU ukazuje trend intenzivnějšího dohledu nad hospodářskou soutěží a cenovou politikou významných hráčů v rámci EU,“ komentoval rozhodnutí Petr Kříž, odborník na bankovnictví z PwC Audit.
Mezibankovní poplatky hradí obchodník z každé transakce, kterou mu zákazník zaplatí kartou, bance, která kartu vydává. Výši poplatků ale určují karetní asociace. Motivují tak banky, aby vydávaly právě jejich karty.
MasterCard uvedla, že je z rozsudku zklamaná. Ten prý ale nebude mít žádný vliv na postoj společnosti. Rozhodnutí se totiž týká jen přeshraničních mezibankovních poplatků, které již společnost upravila. „Budeme i nadále jednat v souladu s naším rozhodnutím, které jsme učinili již před několika lety. To znamená, že výše přeshraničních mezibankovních poplatků pro spotřebitele zůstane stejná - průměrně 0,2 procenta u plateb debetními kartami a 0,3 procenta u plateb kreditními kartami,“ říká Javier Perez, prezident společnosti MasterCard Europe.
„Vzhledem k tomu, že jde o přeshraniční poplatek, který asociace již upravily, nebude to mít vliv na obchodníky. Nepředpokládáme tedy, že by se regulace jakkoli promítla do koncových cen zákazníkovi,“ komentoval čtvrteční dění Marek Pšeničný z tiskové centra České spořitelny.
Evropský strop na poplatky
Pro poplatky (nejen přeshraniční) chce Evropská unie stanovit strop: 0,2 procenta z platby debetní a 0,3 procenta z platby kreditní kartou. V Česku se tyto poplatky nyní pohybují okolo jednoho procenta z transakce.
Zastropování poplatků by mohlo zákazníkům ale paradoxně spíš uškodit, například pokud jde o výhody poskytované ke kartám. „V budoucnu budou banky muset při zavádění novinek a různých benefitů a výhod na kartách ještě pečlivěji zvažovat nákladovou stránku,“ naznačil mluvčí Raiffeisenbank Tomáš Kofroň.
Pro kartové společnosti mohou v blízké budoucnosti být mnohem významnější hrozbou inovace v mobilních technologiích, upozornil Petr Kříž ze společnosti PwC Audit.