Zakázané dohody byly uzavírány s distributory společnosti Karlovarské minerální vody i s odběrateli její dceřiné společnosti HBSW v České republice a zahraničí (zejména na Slovensku), a to od 1.2.1999 do prosince 2008.
"Tyto dohody pak mohly vést k narušení hospodářské soutěže na trhu sycených nealkoholických nápojů a na trhu nesycených nealkoholických nápojů," zdůvodnil trest šéf Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Rafaj
Karlovarské minerální vodySpolečnost vyrábí minerálky Mattoni a Magnesia, pramenitou vodu Aquilla, skupině patří také Poděbradka, HBSW (výrobce Dobré vody), rakouská Waldquelle a podíl v Hanácké kyselce. Majitelem společnosti je Antonio Pasquale (76), vlastní ji prostřednictvím holandského holdingu Ronaldsay. Na trhu s balenou vodou v Česku má skupina podíl zhruba 70 procent. Firmu řídí od loňska Antoniův syn Alessandro (37). |
Šetření podle úředníků prokázalo, že dohody byly ze strany odběratelů dodržovány.
Podle výrobce Mattoni měly zajistit ochranu označení výrobků společnosti.
"Když vyvážíme naše výrobky, zodpovídáme za to, že etikety budou splňovat právní normy cílové země, například budou přeloženy do místního jazyka. Dohody tak měly zaručit, že nebude poškozováno jméno naší společnosti v případě, že by distributoři tyto povinnosti nesplnili," vysvětluje smysl zakázaných smluv mluvčí KMV Bibiana Beňová.
Mattonka se kála, zaplatí o polovinu méně
Sama společnost však dodržování těchto dohod nekontrolovala a následně souhlasila s tím, že takové smlouvy uzavírat neměla.
Jelikož i se svou dceřinou společností spolupracovala s antimonopolními úředníky, snížil jí ÚOHS pokutu ve výši 10 milionů korun na polovinu.
"Již v průběhu správního řízení KMV přestala používat smlouvy obsahující problematické ustanovení a svým odběratelům navrhla uzavření smluvního dodatku odsouhlaseného úřadem," vysvětluje Rafaj.
Podle něj je takovýto postup (takzvané narovnání), při kterém se viníkovi sníží trest výměnou za jeho spolupráci používá jen při méně závažných provinění.
Vydělají na něm nejen obě strany, ale i hlavně koncový spotřebitel.