Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Mattonku trápí akce na pití vody z kohoutku, restaurace si „zve na kobereček“

  10:42aktualizováno  10:42
Chladnější léto bylo pro největšího výrobce balené vody v Česku zklamáním. Karlovarským minerálním vodám kvůli němu klesly prodeje. Dobrou náladu firmě ubírají také kampaně propagující pití vody z kohoutku. Společnost se rozhodla těmto trendům čelit tak, že přinese novou ochucenou neperlivou minerálku a zvýší ceny některých výrobků.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

"Nepříliš teplé léto mělo na prodeje trochu dopad, recese také," připouští Alessandro Pasquale, šéf Karlovarských minerálních vod (KMV).

Zastřešující holandský holding Ronaldsay vykázal podle něj loni rekordní obrat 239 milionů eur (při dnešním kurzu 6,2 miliardy korun).

Zřejmě už od začátku příštího roku firma zdraží některé výrobky o deset až patnáct procent. Začne totiž vyrábět na nové lince za půl miliardy korun, která umožňuje lahvovat nesycenou vodu (např. Aquila Aquabeauty) bez přidání konzervantů. Firma se také chystá na trh uvést ochucenou neperlivou mattonku – ty dosud dělala jen ve variantě s bublinkami.

Minerální vody s příchutí jsou vůbec českou specialitou – podílejí se na prodejích přírodní vody z poloviny, zatímco v západní Evropě je jejich podíl zlomkový. Přední společnost pro výzkum trhu nealkoholických nápojů Canadean dokonce předpokládá, že se slazené minerálky rozšíří od nás na Západ. Podle Pasqualeho je náskok dán historicky – už od šedesátých let existoval v tehdejším Československu zákon, který reguloval ochucené minerální vody.

Jak se firmě daří

Společnost Karlovarské minerální vody vyrábí minerálky Mattoni a Magnesia, pramenitou vodu Aquilla, skupině patří také Poděbradka, HBSW (výrobce Dobré vody), rakouská Waldquelle a podíl v Hanácké kyselce.

Majitelem společnosti je Antonio Pasquale (76), vlastní ji prostřednictvím holandského holdingu Ronaldsay. Na trhu s balenou vodou v Česku má skupina podíl zhruba 70 procent. Firmu řídí od loňska Antoniův syn Alessandro (37).

Pasquale doufá, že kromě zdražení vody kvůli nové stáčírně nebude muset s cenami vzhůru – a to ani kvůli zvýšení DPH. „Je to otázka diskuse s našimi odběrateli, zřejmě se o náklady rozdělíme s obchodními řetězci,“ slibuje zákazníkům Pasquale. To však nemusí vyjít – navzdory tomu, že skupina KMV je největší v branži, nemá nad řetězci navrch. Loni například odešla z Lidlu, na jehož podmínky odmítla přistoupit.

Ačkoliv například konkurenční Bonaqua nebo Rajec si letos na pokles prodejů nestěžují, všichni výrobci balené vody mají od léta neklidné spaní kvůli kampani vodohospodářských společností na pití vody z vodovodu v restauracích.

Antonio Pasquale (vpravo) se synem Alessandrem

Šéf Mattoni Alessandro Pasquale (vlevo) se svým otcem Antoniem, který je majitelem Karlovarských minerálních vod.

"Říkají, že je voda z kohoutku stejně dobrá. Ale je nesmysl srovnávat, jsou to dva úplně jiné výrobky. Minerálka z kohoutku nikomu nepoteče," brání se srovnání Pasquale.

Firma si zve restaurace na kobereček

Restaurace, které se k servírování kohoutkové vody hlásí, KMV kontaktuje a zkoumá, proč to dělají. Trend servírování vody z kohoutku považuje Pasquale za uměle vytvořený s cílem připravit pro vodárenské společnosti půdu pro zdražení vody.

To odmítá Veolia Voda, největší distributor pitné vody na českém trhu, která kampaň zaštiťuje. "Tato kampaň se zvýšením ceny vodného a stočného nemá nic společného," říká mluvčí firmy Marcela Dvořáková. Cena vody se podle ní zvedne, pouze pokud se někde budou opravovat zastaralé vodovodní a kanalizační sítě anebo rekonstruovat a stavět čističky odpadních vod na základě evropské směrnice.

Sami restauratéři nemají z vody zadarmo radost – právě z lahví vody mívají nejvyšší marže. "Museli jsme k tomu přistoupit, jak se to medializovalo, lidé to začali chtít. Chtěli jsme jim vyjít vstříc a zavést v naší nejnovější provozovně moderní trendy," říká Jan Chaloupka, člen představenstva GG servis, který provozuje restauranty Kolkovna.

Pokud se pití vody z kohoutku rozšíří, restauratéři patrně zdraží jinde

"Kohoutková voda není zadarmo, platíme za provoz restaurace. Vidíme to jako dost nebezpečný trend v celé gastronomii. Chceme ale našim hostům vyjít vstříc," říká Jan Boroš z F&B Group, která uděluje frančízy na restauranty Potrefená Husa a jeden z nich i provozuje na pražském Smíchově. Kdyby se klientů žádajících vodu zdarma objevilo víc, zpoplatní ji.

Pokud by se stal z kohoutkové vody skutečně fenomén, mohl by KMV, největší dodavatel balené vody pro gastronomii, přijít i o desítky procent na prodejích. Je také pravděpodobné, že by se restauratéři hojili jinde a zdražili jídlo nebo ostatní nápoje.

Firma momentálně neplánuje žádnou expanzi, soustředí se na vývoz na sousední Slovensko, do Německa a Rakouska, kde vlastní také výrobce minerálek Waldquelle.

Okrajově vyváží mattonku ve skle i do USA a do Ruska. "Rusové milují Karlovy Vary a jsou připraveni platit prémiovou cenu. Je to ale trochu kolísavý trh," říká bez dalšího upřesnění Pasquale.

Mattoni v první polovině roku dodávala vodu zdarma českému předsednictví EU – vyhrála na to tendr. "Česku se předsednictví zrovna moc nepovedlo," hodnotí lítostivě Pasquale. Na kolik taková prezentace firmu v Evropě přišla? "Nevím, nebyly to velké objemy. Není tak drahé poslat kamion s vodou do Bruselu," krčí rameny podnikatel.

Karlovarské minerální vody 
Rok Tržby Zisk
1998 1 472 273
1999 2 070 273
2000 2 399 246
2001 2 800 281
2002  3 205 493
2003 3 571 696
2004 3 211 412
2005 3 110 382
2006 3 167 330
2007 3 341 390
Pramen: Magnusweb. Údaje v milionech Kč  

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Společnost Pilous se Škodou Auto přišli na způsob, jak do kontejneru vměstnat 4...
Obalová firma hraje tetris s octavií. Do kamionu se vejdou čtyři

Pravidla ve světě automobilek jsou tvrdá. Přepravní obaly, které vyrábí pražská firma Pilous, musí být ve Škodě Auto nachystané do dvaceti minut od oznámení...  celý článek

Pepa.cz přišel o doménu. Uvnitř firmy vřou mocenské boje, nově slevový portál...
Majitelé válčí o slevový portál. Mluví o vyvádění milionů na bílého koně

Slevový portál Pepa s ročním obratem 300 milionů korun hasí vážné problémy. Kvůli neshodám s jedním z jednatelů přišel o doménu a tím i o značku. Spolumajitel...  celý článek

Generální ředitel společnosti Vítkovice Jan Světlík je známý i jako milovník a...
Soud poslal Vítkovice Power Engineering do konkurzu

Společnost Vítkovice Power Engineering půjde do konkurzu. O přeměně z reorganizace rozhodl soud na návrh představenstva firmy. Vyplývá to z usnesení soudu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.