Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mattonky se po 15 letech vrací na koleje. Vlaky je začnou vozit na Moravu

  9:49
Železničním dopravcům se po dlouhé době podařilo na koleje přetáhnout nápoj, který dosud po Česku rozvážejí výhradně kamiony. Společnosti Autodoprava Hanzalík a ČD Cargo začaly se zkušebním provozem přepravy minerálních vod Mattoni přes celou republiku vlakem.

Mattonky bude po kolejích převážet ČD Cargo a soukromá firma Autodoprava Hanzalík. | foto: Jan Šatava

"Začali jsme s testovacím provozem, do dvou týdnů by mělo dojít ke slavnostnímu zahájení," potvrdila mluvčí Karlovarských minerálních vod Bibiana Beňová. Naposledy firma využívala svoji vlečku pro přepravu nápojů v roce 1997.

Nákladní vlak, každý o zhruba dvaceti vagonech, spojí Kyselku na Karlovarsku se skladem firmy v Mostkovicích u Prostějova. "Jde o náklad, který dosud převáží ročně kolem 3 700 kamionů," přibližuje majitel Autodopravy Hanzalík Josef Hanzalík. Jeden z největších silničních dopravců dosud vozil minerálky výhradně po silnici, jde tak o jeho první železniční byznys. V praxi má ze silnic zmizet kolem patnácti kamionů denně.

Mattonky bude vozit ČD Cargo i soukromník

Minerálky mají z Kyselky na Karlovarsku cestovat nejprve tažené Hanzalíkovými lokomotivami do Chomutova, kde vlak převezme elektrická lokomotiva obchodního partnera ČD Cargo a odveze je až do Prostějova. Tam soupravu opět převezme Hanzalík a doveze ji do cíle v nedalekých Mostkovicích, odkud se náklad po celé Moravě rozveze kamiony. Hanzalík na přepravu získal staré dieselové lokomotivy od Českých drah, kterým se přezdívá "zamračené".

Podle KMV nebude přeprava vlakem levnější, firma se tím ale snaží o zlepšení pověsti i image ekologičtějšího výrobce. Možná utlumí i časté stížnosti obyvatel Kyselky a okolí, že kamiony příliš zatěžují tamní životní prostředí a ničí silnice.

Hanzalík má k vlakům blízko i jinak: už od dětství se věnuje modelové železnici a vlaky považuje za jeden ze svých koníčků. "Určitě to byl jeden z důvodů, proč jsem se rozhodl vstoupit i na železnici," připustil Hanzalík.

Nechce přitom zůstat jen u přepravy minerálek. Jezdí i pro jiné výrobce nápojů či obchodní řetězce, například Tesco. Těm chce ukázat, že je to cesta, jak mohou ušetřit a vozit zboží mezi svými centrálními sklady. "Jednáme společně s ČD Cargo s dalšími našimi zákazníky o tom, že by část zboží jela po železnici," dodal Hanzalík.

Podle statistik dopravy loni vzrostl objem převezeného nákladu po železnici téměř o pět procent. Vlakům hraje letos do karet i fakt, že Správa železniční dopravní cesty nemohla zvýšit poplatek za použití železnice, zatímco mýto pro kamiony neustále roste.

Autor:
  • tisknout
  • sdílet
  • máte tip?

Mattonky se po 15 letech vrací na koleje. Vlaky je začnou vozit na Moravu

Leinad Evropští železniční dopravci provozují auta, protože nejsou koleje (DB linku z Prahy, nákladní auta,.. ČD linky okolo...
poznamka Pred par lety se vetsina zbozi vozila po kolejich a nikoho nenapada takova ptakovina, aby honil po silnicich kamiony v...
je fakt ubohy, kdyz se neco, ceho se mezi danymi dvema misty preveze 15 kamionu denne, vozi kamiony. pak to na ceskych...
Viděl ste přepravu "vlakem" reálně? Sám navážím kamionem zboží na vagony, ale ty se posílají do řecka, po...
Vstoupit do diskuse

V diskusi je 204 příspěvků, poslední příspěvek 21. 8. 2012, 22:53

Nejčtenější

Pavel Bandík, Přečteno: 18587

Nový Nesbo

Ladislav Větvička, Přečteno: 17194

Propaganda jak za stryka Geblsa

Nejnovější

Rudolf Polanecký, 12:41

Putinovi papoušci v Česku

Tomáš Peszyński, 12:39

Česko a obrana Západu


mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.