Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Karel Pešek, MF DNES

McDonald’s stresuje americké slepice. Celodenní snídaně zdraží vejce

  • 43
Americké slepice budou mít spoustu práce. Za jejich shon může největší řetězec s občerstvením na světě McDonald’s. Ten se snaží zvrátit nejhorší prodejní výsledky na domácím trhu za posledních deset let, a proto riskuje – podle agentury Bloomberg bude od října své snídaňové menu nabízet po celý den.

Sestavu vaječných omelet, muffinů a baget si doposud zákazníci mohli koupit jen v dopoledních hodinách, během kterých zase mohli zapomenout na běžný BigMac či cheeseburger.

Pro slavný řetězec to může znamenat šanci na zvrat, pro ostatní katastrofu. Alespoň to tvrdí američtí analytici, kteří očekávají, že zvýšená spotřeba vajíček u McDonald’s způsobí nedostatek vajec na trhu, nebo jejich výrazné zdražení.

McDonald’s vyšroubuje ceny amerických vajec

„Bude to těžké. Může to zvýšit cenu všech produktů, které se vyrábějí z vajec,“ uvedl pro Bloomberg Darren Tristano, výkonný viceprezident výzkumné společnosti Technomic. Poukazuje přitom na fakt, že se už nyní americké potravinářské společnosti potýkaly s nedostatkem vajec. Zemi totiž letos postihla nejhorší epidemie ptačí chřipky v historii USA a jen v první polovině roku nemoc zabila 48 milionů kusů drůbeže.

I proto se Američané snažili vejci předzásobit a stejně postupovaly některé společnosti. To maloobchodní cenu vajec vystřelilo k rekordní průměrné ceně 2,57 dolaru za tucet, tedy více než pět korun za kus. Krok McDonaldu může cenu vyšroubovat ještě výše, myslí si Tristano.

Vyšší tržby a nové investice

Firma si od snídaňového manévru podle agentury Bloomberg slibuje, že jen celodenní prodej populárního ranního sendviče s vajíčkem Egg McMuffin by mohl zvýšit tržby řetězce až o 2,5 procenta ročně. Na druhé straně plán vyvolal pozdvižení mezi franšízami McDonald’s, které v USA představují 90 procent poboček. Rozšíření snídaňového menu na celý den pro ně totiž znamená nové investice do vybavení. Nově budou muset nabízet zároveň snídaňové speciality i klasické denní burgery, což podle Bloombergu většina kuchyní nyní nezvládne.

Podobný cenový šok nemá McDonald’s na svědomí poprvé. Když společnost na začátku roku oznámila, že do nabídky opět zařadí kuřecí maso, zbavil se díky tomu drůbežářský průmysl přebytků. Stejně jako když McDonald’s začal začátkem tisíciletí nabízet jablka, stal se z něj největší obchodník s ovocem na světě s výrazným vlivem na ceny.