McDonald´s zvyšuje tržby

- Pět nových restaurací, které loni v tuzemsku otevřel řetězec rychlého občerstvení McDonald's, přispělo výrazně k celkovému nárůstu tržeb společnosti o téměř osm procent na 1,45 miliardy korun. Pozitivní trend zaznamenaly i restaurace provozované z předchozích let, které si polepšily v průměru zhruba o procento. "Zájem o naše služby stále roste, proto plánujeme pro letošní rok otevření dalších přibližně čtyř až šesti restaurací," sdělil generální ředitel McDonald's ČR Martin Dlouhý.

Celkový počet provozoven firmy dosahuje k dnešnímu dni třiapadesáti. V horizontu příštích šesti let by se jejich počet měl téměř zdvojnásobit a překročit hranici 100 restaurací. Pro srovnání - v sousedním Rakousku jich McDonald's otevřel již 120.

Počet takzvaných franšizovaných restaurací, které řídí samostatní podnikatelé hospodařící na vlastní účet, dosáhl 27, a překročil tak padesátiprocentní podíl. To hodnotí Dlouhý jako pozitivní jev. "Je obtížné řídit třeba ostravskou pobočku z Prahy. Navíc je místní majitel zainteresován na hospodaření restaurace a zná také dobře svou klientelu," vysvětluje.

Rozložení sítě McDonald's v tuzemsku je ve všech regionech rovnoměrné, s výjimkou Prahy, na kterou připadá necelá polovina všech restaurací. Letos hodlá firma posílit svou přítomnost v Ostravě, Liberci a Zlíně.

S růstem provozoven zaznamenává společnost mírný pokles tržeb, které připadají na jednu restauraci. Tato částka se snížila z 28,2 milionu v roce 1998 na loňských 27,5 milionu korun. "Není cílem udržet průměrnou tržbu. Už asi nikdy neotevřeme podobnou restauraci, jaká je na Václavském náměstí, takže s růstem naší sítě se bude průměrný obrat o něco snižovat. Navíc většinu nových restaurací jsme loni otevřeli až koncem roku," říká Dlouhý.

V roce 1999 zavítalo k McDonald's 27,5 milionu zákazníků, meziročně o 1,5 milionu více. Asi 90 procent z nich tvořili obyvatelé České republiky.