Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Mediální nákupní horečka v Česku se přenesla k televizím

  • 26
Český mediální trh v uplynulých 10 měsících opustily některé zahraniční mediální skupiny a jejich média převzali tuzemští vlastníci. Vlna nákupů však nekončí, velký mediální třesk se teprve blíží.

Od poslední velké mediální akvizice v Česku, tedy od uzavření dohody mezi švýcarsko-německým Ringier Axel Springer a skupinou investorů kolem Daniela Křetínského, uběhlo pět měsíců a na pódiu české mediální scény zavládl klid. Ale jen zdánlivý.

Podnikatelé krouží kolem televizí

Zákulisí se totiž hemží zprávami o nejrůznějších vyjednáváních mediálních podnikatelů a vše většinou míří ke stejnému cíli, k tuzemským komerčním televizím. "Oťukávání" se však týká prakticky všech subjektů na trhu, přičemž nejvíce při chuti byly podle zdrojů redakce zejména dva tábory, Babišův Agrofert, do jehož říše patří také mediální skupina Mafra, vydavatel MF DNES, a právě Křetínského Ringier Axel Springer, jehož aktivity brzy zastřeší nová akciová společnost Czech News Center.

O zájmu lidí z okruhu Daniela Křetínského pod příslibem anonymity hovoří řada manažerů mediálních firem v Česku. Zájem údajně projevil o rádia Evropa 2 a Frekvence 1 a obchodní zastoupení Regie Radio Music (RRM) francouzské mediální skupiny Lagardere, byť Francouzi následně odmítli, že by byli na prodej.

Stejně tak měl prý Křetínský nakročeno do vydavatelství regionálních Deníků Vltava Labe Press. Uvažuje o akvizici některé z internetových platforem, které byly a jsou pro Ringier Axel Springer v Česku slabinou. Údajně projevil zájem o server Aktualne.cz ze skupiny Economia Zdeňka Bakaly. "Jednání o případném prodeji Aktualne.cz popíráme," uvedl Bakalův mluvčí Tomáš Pavlík. Jednání o spolupráci prý Křetínský vedl také se silným internetovým hráčem Seznam.cz.

Oficiálně možné další akvizice zástupci Daniela Křetínského komentovat nechtějí. "Zásadně nekomentujeme spekulace z trhu," uvedl Křetínského mluvčí a člen představenstva společnosti Czech News Center Daniel Častvaj.

Babiš chce posílit v regionech

Také Babišovi lidé letos obešli několik možných cílů. Svého času byla údajně hodně daleko dohoda s rádii Media Bohemia, včetně obchodního zastoupení Media Marketing Services, které patří mimo jiné Danielu Sedláčkovi a nepravomocně odsouzenému uhlobaronovi Antonínu Koláčkovi.

Babiš by tím ke svému celoplošnému rádiu Impuls přidal i silné regionální značky, a navíc vlastní obchodní jednotku. Nyní reklamu na Impulsu prodává přes francouzské RRM. "K žádným majetkovým změnám u nás nedošlo a žádná taková dohoda není," reagoval v pátek Daniel Sedláček, šéf a spolumajitel skupiny Media Bohemia.

Kromě toho byla v hledáčku Agrofertu také média ostravského podnikatele Radima Pařízka, který kromě tří menších televizí ovládá také čtvrtý televizní multiplex. Aktuálně však mluvčí Agrofertu Karel Hanzelka tvrdí, že žádné nové mediální akvizice v plánu nejsou.

"Všichni musí někam patřit"

INFOGRAFIKA MF DNES: Mediální nákupní horečka v Česku

Ne vždy jsou předmětem jednání vyloženě prodeje či nákupy firem. Místo toho se rodí "jen" spřátelené aliance či obchodní spolupráce. "Je jasné, že to, co se nyní na trhu děje, ovlivní všechny. Nemyslím, že musí jít přímo o prodej celé firmy, ale všichni budeme muset někam patřit, k některé z velkých nově vznikajících skupin," popisuje jistý mediální podnikatel, který si nepřál uvádět své jméno.

Skutečným cílem, který spojuje snad všechny nové budovatele mediální mapy v Česku, jsou silné komerční televize – Nova a Prima.

Pokud bude některá z nich skutečně k mání, je jasné, že si to o ni (o ně) rozdají všichni zúčastnění včetně Babiše a Křetínského. Právě Nova přitom podle informací MF DNES stvořila možná vůbec nejsilnější investorskou koalici na trhu, k níž patří uhlobaroni Pavel Tykač a Jan Dienstl v alianci s nejbohatším Čechem Petrem Kellnerem (více čtěte zde) .

Po TV Nova však pokukují i další – hovoří se třeba o Tomáši Chrenkovi. Do CME, majitele TV Nova, před časem nakukovala a podle některých zdrojů stále nakukuje také skupina Penta Investments.

Mediální firmy jsou nyní "levné"

Jestli k obchodům nakonec skutečně dojde, závisí na vývoji mediálního trhu. Podle Tibora Bokora, analytika Wood & Company, který se zaměřuje na média, jsou hodnoty mediálních firem na minimu právě kvůli tomu, že se na dně nachází i reklamní trh. Podle něj může čas na "chytrý" nákup médií brzy skončit, protože situace se začíná obracet – a s tím i atraktivita pro zahraniční investory. "Prodávající budou chtít do cen promítnout prémii, která zohlední budoucí oživení," myslí si Bokor. Je pak otázka, jestli taková cenová očekávání budou ochotni lokální investoři plnit.

Ne všichni si myslí, že oživení trhu bude výrazné. "Moc velkým optimistou nejsem. Myslím, že skutečný růst mediálního trhu je otázkou několika let. Zatím bych očekával nadále spíše stagnaci či jen minimální růst," říká David Lhota, šéf přední mediální agentury GroupM. On sám další vlastnické změny nevylučuje.

"Myslím, že se budou týkat zejména tuzemských televizí. Nova i Prima podle mě majitele změní. Otázkou je, kdy se to stane a kdo je nakonec získá," myslí si Lhota.