Nový šéf ČD Cargo Jiří Vodička plánuje méně speditérů a méně reklamy.

Nový šéf ČD Cargo Jiří Vodička plánuje méně speditérů a méně reklamy. | foto: Dan Materna, MAFRA

Méně speditérů i reklamy, plánuje nový šéf ČD Cargo

  • 16
ČD Cargo letos může hrou čísel skončit v zisku, reálnější je však čtvrtmiliardový propad. Firma má podle nového předsedy představenstva Jiřího Vodičky potenciál na miliardu korun zisku ročně. S firmou má Vodička řadu plánů, chce ji dostat ze závislosti na speditérech a radikálně snížit náklady na marketing.

Kvůli přestupu z Fia do ČD Cargo musel přestat jezdit do práce na kole z Berouna. V kanceláři po Josefu Bazalovi totiž novému šéfovi pátého největšího nákladního železničního dopravce v Evropě chybí sprcha.

Ještě dřív, než si ji Jiří Vodička nechá do kanceláře nainstalovat, čeká studená sprcha některé firmy, které dodávaly státem ovládané firmě marketingové služby.

"Dvě stě milionů korun na reklamu a marketing ročně – to je mimo moje chápání, tyto náklady hodně osekáme. Půjdeme řádově níž, maximálně do desítek milionů korun," plánuje Vodička. ČD Cargo dosud vydává několik vlastních časopisů, v minulosti posílalo peníze třeba na golfové nebo boxerské turnaje.

I když Josef Bazala čelil velké kritice za své hospodaření, podle Vodičky ho společnost příjemně překvapila. "Čekal jsem státního molocha, ale je to firma s mnoha moderními prvky a lidmi, kteří pro ni chtějí pracovat. Jen dosud neměli motivaci," charakterizuje dopravce Vodička.

Škrty v marketingu jsou prvním konkrétním krokem, který Vodička po týdnu ve své nové funkci chystá. Zaměřit se chce ovšem hlavně na obchod. Velká část zakázek totiž byla dosud ztrátová, což ukázal i stále ještě nedokončený audit od KPMG, kvůli kterému Bazala skončil a čelí trestnímu oznámení, jež na něj podal ministr dopravy Vít Bárta (více o testním oznámení čtěte zde).

Audit má být hotový do konce září, Vodička se o jeho zveřejnění chce radit s ministrem. "Zveřejnit všechny detaily o cenách a výši marží by nás poškodilo před konkurencí a to nechci," upřesnil.

"Obchodní partneři se nemusí bát, chceme jen nastavit jasná pravidla, jak bude obchod fungovat," říká Vodička, který chce brzy vyřešit trvalé obsazení postu obchodního ředitele. Potřebuje totiž jasnější kalkulace, aby firma nejezdila zbytečně pod cenou. Předchozí vedení ztrátové zakázky vysvětlovalo nutností účtovat v krizi nižší ceny.

Hra s čísly

Až dosud má ČD Cargo nejvíce zakázek od spedičních firem, nejvíce od SpediTransu, který sám Bazala v minulosti zakládal. SpediTrans dnes patří pod společnost AWT, která patří miliardáři Zdeňku Bakalovi. Současně je AWT také velkým konkurentem ČD Cargo a netají se ani plány na další růst.

Kdo je Jiří Vodička (33)

Před příchodem k ČD Cargo působil jako šéf strategie a marketingu Fio banky.

Vystudoval strojní fakultu na Českém vysokém učení technickém, na stejné škole získal také doktorát.

Pro Fio a RM-SYSTÉM pracoval deset let. Denně dojížděl na kole do Prahy z Berouna.

Sport patří mezi jeho největší záliby, vedle cyklistiky se věnuje i běhu na lyžích, absolvoval například nejdelší světový závod Vasův běh.

ČD Cargo má přitom i vlastního speditéra, ovšem s minimem zakázek. "To není normální situace, třeba německé dráhy mají vlastní spediční firmu a je to jejich největší partner," upozorňuje odborář Radek Nekola, který je i v dozorčí radě ČD Cargo.

"Vím o nástrojích, jak se dostat ze závislosti na speditérech. Neznamená to ale, že s nimi zcela skončíme," naznačil Vodička.

Velkou změnou tak projde zejména systém zpětných bonusů: ty totiž umožňovaly, že v soutěžích u jednotlivých zákazníků byli speditéři často levnější než samotné ČD Cargo, které však poté reálně zakázku "odjezdilo".

Odvolaný šéf Josef Bazala hrozil, že společně s ním a dalšími vysoce postavenými manažery přijde ČD Cargo o řadu klíčových kontraktů. Podle výsledků to tak zatím nevypadá.

"V červenci jsme měli zatím nejvyšší tržby z celého roku, což v minulosti nebývalo," upozorňuje Vodička. Ten se do vedení ČD Cargo dostal podle svých slov tak, že se o práci pro nákladního dopravce sám přihlásil a vedení ministerstva dopravy si ho vybralo.

Podobně jako když před třemi lety Petr Žaluda přišel do vedení Českých drah, ani Vodička nemá žádnou zkušenost se železnicí. Sám to vidí jako výhodu, protože není zatažený do různých vztahů v oboru.

Propouštět nebudeme, s novými vozy počkáme

Vodičkův předchůdce Bazala se chlubil tím, že se firma letos dostala do zisku. Za ten však může poděkovat zejména změně účetní metodiky.
Nově se totiž opravy nákladních vozů, které ročně přijdou zhruba na půl miliardy korun, nedávají na doporučení auditorů z Deloitte přímo do nákladů, ale odepisují se postupně. Podle této metodiky je tak letos dopravce 24 milionů korun v zisku, podle původního způsobu účtování by měl čtvrtmiliardovou ztrátu.

"Této metodiky se budu pro lepší srovnání držet, takže letos se ztrátou počítám," uvedl Vodička. Problémy s penězi však firma mít nebude – na účtech disponuje částkou tři čtvrtě miliardy korun.

ČD Cargo má podle Vodičky potenciál vydělávat zhruba miliardu korun ročně. Dá se navíc čekat, že se vzkřísí i myšlenky na spojení se slovenským nákladním dopravcem.

Ve firmě zatím Vodička neplánuje ani propouštění, firma s devíti tisíci zaměstnanci prošla zeštíhlením už loni. Nově dopravce začne i více rozmýšlet nákupy nových vozů. Některé investice zkoumal antimonopolní úřad, kritici Bazaly i audit upozorňovali na to, že ne všechny vozy skutečně firma potřebovala.

Navíc některé soutěže nebyly ani otevřené. Nové tendry teď ČD Cargo vůbec nevypisuje. Musí však ještě letos vyřešit opravy vozů, které byly na začátku roku z úsporných důvodů odloženy.