Kavárna Costa Coffee

Kavárna Costa Coffee | foto: Costa Coffee

Menší ryba spolkla větší. Kavárny Coffeeheaven se mění na Costa

  • 116
Třináct pražských kaváren Coffeeheaven se během pěti měsíců převlékne do dresů menšího konkurenta Costa Coffee. Na přesyceném trhu kavárenských řetězců tím vzniká dominantní hráč. O obchodu se jednalo rok a půl.

Sedm kaváren britského řetězce Costa Coffee a třináct kaváren britsko-polské Coffeeheaven bude v Česku provozovat nově vzniklá společnost Best Coffee. Cenu transakce nechtějí firmy sdělit.

"Všechny kavárny Coffeeheaven budou přejmenovány v duchu konceptu Costa Coffee. Začínáme pilotní kavárnou v Průhonicích, kde proběhne první rekonstrukce," řekl jednatel Best Coffee Richard Procházka. První z třinácti kaváren, které se převtělí do kůže Costa Coffee, se má otevřít 3. dubna, ostatní pak do začátku léta.

Velká konkurence

Trh s kavárnami se zřejmě pročistí. Je jich příliš.

Sortiment by se pro zákazníky měl měnit jen minimálně. Provozovatel ujišťuje, že 95 procent výrobků bude pocházet z dílny Costa Coffee a tato kavárna převezme navíc pět procent nejoblíbenějších výrobků Coffeeheaven. "Zákaznické karty Coffeeheaven budou nadále fungovat a začneme je akceptovat v celém řetězci Costa Coffee," dodal Procházka.

Britský kavárenský řetězec tak posílil v boji s americkou konkurencí Starbucks. Ta má v Česku 12 kaváren. Costa Coffee v ČR vlastní společnost HDS Retail Czech Republic, která provozuje například trafiky Relay.

Na tuzemském trhu s kavárnami je velká konkurence, vedle sebe musí přežít zhruba šest mezinárodních řetězců. Kromě Costa Coffee je to například Starbucks, Café Emporio, rakouská Coffeeshop Company nebo australský Gloria Jean's, který je ale zatím velmi malý. Přesycený kavárenský trh se zřejmě ještě pročistí. Že je vedle sebe kaváren příliš, ukázala v posledních letech krize. Řetězce zeštíhlily, například Coffeeheaven měl původně 19 kaváren, všechny mimopražské ale prodělávaly, a tak je společnost zavřela. Zbylo jich 13.

Kavárna Costa Coffee na Národní třídě v Praze.

"Určitě dojde k další konsolidaci na trhu a zbudou dva až tři mezinárodní řetězce jako v ostatních zemích a vedle nich spousta lokálních kaváren," předpovídá generální ředitel HDS Retail Richard Kalhous. Podle něj se trh loni začal dostávat z krize, ale zlepšení zpomalují reformy.

"Zhruba od loňského června jsme cítili stabilizaci a lehký nárůst. Řekl bych, že teď, s různými diskusemi o důchodové reformě a DPH, jsou lidé opět hodně znejistělí a nevědí, co bude, takže útraty brzdí," svěřil se iDNES.cz.

Cena kávy loni prudce rostla

Co udělá zvýšení DPH od srpna v kombinaci se zdražením kávy, nechtěl předjímat, možnost zdražování ale připustil. Káva patří ke komoditám, které v posledním roce velmi podražily, například cena kávy Arabica meziročně stoupla o 95 procent a podobně zdražila káva Robusta.

"K růstu cen napomáhají především obavy z nedostatku kávy na trhu, například kvůli nepříznivému počasí ve Vietnamu a některých dalších zemích v době, kdy poptávka po kávě silně roste," říká analytik společnosti Cyrrus Marek Hatlapatka. Další růst cen by ale neměl být tak dramatický.

Český řetězec Costa Coffee nakupuje kávu z Velké Británie a zatím zdražení komodity vstřebal do marží, zákazníci to nepocítili. V jejich prospěch hrál i příznivý kurz koruny k libře. "Dalších deset procent se ale bez zdražování zřejmě neobejde," myslí si Kalhous.

Značka Costa Coffee by měla v tuzemsku do konce roku posílit o dalších pět kaváren na počet 25. V současnosti zaměstnává firma zhruba 220 lidí, polovinu z nich externě. Kavárny chce provozovat sama, nikoliv prodávat franšízové licence jednotlivým zájemcům jako konkurence. Costa Coffee v tuzemsku cílí hlavně na mladé lidi. Důvodem je i samoobslužný systém. "Stává se nám, že starší lidé nad padesát si sednou a čekají, kdy přijde číšník," dodal Kalhous.