Mercedes válčí s žigulíkem

Nejpopulárnější limuzínou mezi ruskou elitou i kriminálním podsvětím je už mnoho let robustní mercedes.
Nejpopulárnější limuzínou mezi ruskou elitou i kriminálním podsvětím je už mnoho let robustní mercedes. Absolutní prvenství však na ruských silnicích patří místním žigulíkům, z nichž mnohé ještě pamatují Sovětský svaz.

Na moskevských ulicích jsou často k vidění poslední modely nejdražších terénních vozidel i limuzín, jaké podle znalců málokdy jezdí ve střední Evropě. Mercedes se v Rusku ujal v době "chaotického kapitalismu", kdy se rychle, avšak málokdy poctivě vydělané peníze investovaly zejména do přepychových vozů, které byly považovány za hlavní známku solventnosti. Mercedesy vlastní politici, herci, zpěváci i sportovci. Nejpopulárnější je dosud Mercedes 600, který se už sice nevyrábí, ale stále patří k nejžádanějším. Hvězdy populární hudby jezdí v dlouhatánských lincolnech a podnikatelé v džípech. Výstředních automobilů je v Rusku poměrně málo. Například vozem Ferrari se prý mohou pochlubit jen dva Rusové, jeden v Moskvě, druhý na Urale. Podle statistických údajů zhruba 47 procent automobilů, které v Rusku jezdí, je starších deseti let. Celkem je v Rusku na silnicích kolem 21 milionů osobních vozů. Z toho údajně kolem čtyř milionů patří "boháčům", tedy obyvatelům, jejichž příjmy přesahují 600 dolarů měsíčně. Kolem šesti milionů aut vlastní lidé s příjmy od 100 do 600 dolarů, tedy "střední třída". Podle listu Komsomolskaja pravda zbytek automobilistů jsou chudí obyvatelé s příjmy kolem 50 dolarů. Cena jejich aut se pohybuje od 300 dolarů níž. Na moskevských ulicích jsou často vidět zcela zrezavělá vozidla, která za jízdy vydávají podivné rachotivé zvuky a z výfuků vypouštějí mohutná tmavá mračna. Cizinci, kteří se náhodou ocitnou poblíž, s údivem sledují podivné vehikly a diví se, že se pohybují. Dopravní policie si na ulicích stavu aut vůbec nevšímá. Dobře ví, že dávat pokuty nemá cenu, na jejich zaplacení majitel shnilé "šunky" nikdy nemá. Co měl, to už předal, jak jinak by mohlo auto v tak hrozném stavu projít technickou kontrolou. Při nich policisté najdou chyby i na zcela nových vozech... Snem ruských automobilistů je mercedes. Když by na něj měli, koupili by si ho i lidé s příjmy nad 600 dolarů. Ti podle průzkumu časopisu Expert však touží po novém žigulíku. Četní kandidáti na poslance do Ruské státní dumy, kteří jezdí ve služebních mercedesech, jako vlastní vůz hlásili Žiguli. O vozy jako BMW, Audi, Toyota nebo Honda není v Rusku velký zájem. Relativně úspěšná je škodovka, zejména Škoda Octavia. Loni bylo v Rusku prodáno 42 236 zahraničních vozů, z nichž asi třetinu tvořily korejské vozy Daewoo vyrobené v Uzbekistánu. Podle údajů Všeruského střediska pro průzkum veřejného mínění 22 procent nejbohatších Rusů jezdí v ojetých automobilech. Vedle ceny hraje roli snaha skrýt příjmy a vyhnout se šťourání daňové policie, kde vzal majitel prostředky na drahý nový vůz. Téměř 80 procent aut, která v Rusku jezdí, je domácí nebo ukrajinské výroby. Proslulí záporožci neboli tavrije jsou dosud jedním z nejčastěji využívaných prostředků pro cestu chudších obyvatel na venkov, kde pěstují brambory a zeleninu. Mnozí důchodci, zchudlá inteligence a dělníci používají žigulíky a moskviče, které těžce vybojovali v podnikových frontách za sovětských časů. Absolutní většina vozidel jezdí bez katalyzátorů. Kvůli špatné kvalitě pohonných hmot se i západní značky včetně škodovek do Ruska dodávají bez tohoto zařízení. Mezi pět nejpopulárnějších značek, které používají obyvatelé s průměrnými příjmy, patří vozy Žiguli (26,9 procenta), Volha (3,4 procenta), Toyota (2,6 procenta), Moskvič (2,4 procenta) a Audi (2 procenta). Automobilisté z této skupiny střídají vozy zhruba každých pět let. Jen jeden z pěti kupuje nové auto.