Kvůli škrtům nemusí mít kraje peníze na opravy rozbitých silnic.

Kvůli škrtům nemusí mít kraje peníze na opravy rozbitých silnic. | foto: Ota Bartovský, MF DNES

Města kvůli krizi šetří, chybí jim peníze z daní

  • 79
Přihodit do plánovaných příjmů v rozpočtu pár milionů navíc patřilo každý rok ve většině měst ke každoroční rutině. Ti, kteří to udělali i loni na podzim, nyní budou muset o to víc šetřit. Ekonomika se propadá zhruba o dvě procenta. A s ní i příjmy z daní, na kterých jsou města i kraje závislé.

"Více nebo méně to zasáhne všechny. Záleží na tom, nakolik střízliví nebo optimističtí byli při schvalování rozpočtů pro letošní rok," nastínil vedoucí oddělení rozpočtu brněnského magistrátu Jiří Trnečka.

Podle odhadů Svazu měst a obcí i Asociace krajů dostanou letos hejtmani a starostové od státu o deset procent méně ve srovnání s loňským rokem. Když se k tomu připočte růst, který si města naplánovala, bude jim v rozpočtu chybět průměrně asi dvanáct procent daňových příjmů od státu.

Ministerstvo financí má svůj vlastní odhad. Starosty i hejtmany pravidelně informuje, svá čísla však nechce zveřejnit.

"Odhady dopadu změn ve vývoji HDP na rozpočty obcí se v současnosti aktualizují kvůli turbulentnímu vývoji makroekonomických indikátorů. Informace bude hotova a veřejná v průběhu dubna," uvedl Jakub Haas z tiskového oddělení ministerstva. Pokud by se ukázalo, že hrubý domácí produkt klesne o víc než dvě procenta, bude daní ještě méně.

Protikrizová opatření mohou ubrat další miliardy

Skutečnou výši "ztrát" může také ovlivnit výkonnost živnostníků v jednotlivých městech. Právě na jejich výdělku totiž kromě výměry katastru a počtu obyvatel výše příjmů závisí.

Proto například velká města nepřipouštějí tak velký propad příjmů. Věří, že na jejich živnostníky krize tolik nedopadne. Například Praha počítá reálně s propadem příjmů "jen" o 1,6 miliardy, Brno věří, že se jeho příjmy propadnou jen o pět procent, což znamená asi 245 milionů korun.

Prohloubit výpadek v příjmech naopak mohou protikrizová vládní opatření. "Pokud budou podnikatelé využívat možnosti odložit si platbu záloh na daň v letošním roce, může to podle našeho propočtu ubrat dalších sedm miliard," upozornil výkonný místopředseda Svazu měst a obcí Jaromír Jech.

S výpadky v rozpočtu už většina vedení měst počítá, věří však, že se podaří ztrátu udržet níž, než odhadují ekonomové. Peníze chtějí politici vzít z rezerv nebo ušetřit – většinou na provozu, omezovat investice chtějí až v krajním případě.

Ve hře je i prodej městského majetku. Připouští ho například vedení Českých Budějovic, táborští radní zase počítají s tím, že chybějící příjmy nahradí penězi z prodeje městských bytů. "Počítali jsme v rozpočtu s 80 miliony korun za jejich prodej, zájem lidí je však velký. Už nyní máme na účtech 25 milionů," uvedl táborský místostarosta Jiří Bartáček.

Na některých radnicích pak uvažují o tom, že peníze získají od svých občanů prostřednictvím daní, které nejsou závislé na státním rozpočtu. Olomoučtí radní například uvažují o zvýšení daně z nemovitosti.

"Určitému zvýšení se nevyhneme," připustil náměstek primátora Jiří Martinák. Na dalších radnicích o podobném kroku uvažují, obyvatele od vyšší daně zřejmě uchrání blížící se komunální volby.

S nižšími příjmy počítají i kraje. Podle předsedy Asociace krajů Michala Haška to bude kolem deseti procent. "Připravujeme škrty, ale nehodláme snížit dotace obcím. Ušetřit chceme i centralizovaným nákupem potřeb pro naše organizace," nastínil Hašek.

 O kolik přijdou 
 Praha  4 930
 Středočeský  868,17

 Mladá Boleslav

 61,3
 Kladno  93,6
 Ústecký  522
 Ústí nad Labem  127
 Most  83,5
 Karlovarský  232,7
 Karlovy Vary  71,6
 Chomutov  55
 Plzeňský  445,2
 Plzeň  421
 Klatovy  28,3
 Jihočeský  559
 České Budějovice  136,2
 Tábor  39,7
 Vysočina  433,9
 Jihlava  74,6
 Třebíč  46,7
 Jihomoravský  622
 Brno  879,6
 Znojmo  41,7
 Zlínský  317,5
 Zlín  109,3
 Vsetín  36,1
 Moravskoslezský  543,5
 Ostrava  752,7
 Havířov  106
 Olomoucký  439
 Olomouc  158
 Přerov  60,3
 Hradecký  360
 Hradec Králové  132,9
 Jičín  18,8
 Pardubický  335
 Pardubice  99,3
 Chrudim  24,3
 Liberecký  335,4
 Liberec  126,2
 Jablonec  63,2
 Pozn.: údaje v milionech Kč  

Jak jsme počítali

Uvedené částky tvoří 12 procent objemu daní z příjmu a daně z přidané hodnoty, se kterým počítají obce a kraje v rozpočtech na rok 2009. O tuto sumu mohou přijít podle odhadu MF DNES založeného na názorech ekonomů, odhadu propadu HDP a daňových příjmů v lednu a únoru.