Hlavní vlakové nádraží v Plzni osadily náklaďáky a bagry. Začala tu další etapa...

Hlavní vlakové nádraží v Plzni osadily náklaďáky a bagry. Začala tu další etapa modernizace kolejiště a nástupišť. | foto: Martin Polívka, MAFRA

Plzeňský uzel dostaví Metrostav a OHL. Vyhrály největší letošní zakázku

  • 7
Sdružení firem Metrostav a OHL za 948 milionů korun opraví další část plzeňského železničního uzlu. V soutěži porazila čtyři konkurenční sdružení stavebních firem. Jde o největší kontrakt, který letos Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) oznámila.

Uzavření smlouvy oznámila Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) na svém profilu zadavatele a v registru smluv.

O více než sto milionů korun porazil vítěz sdružení firem Alpine Bau, Berger Bohemia a TSS. Zakázka je nakonec o více než pětinu levnější, než SŽDC počítala v projektu.

Jde o zakázku, která je druhou etapou nákladné rekonstrukce celého plzeňského železničního uzlu. Zakázku SŽDC vypsalo společně s Plzní, součástí je i oprava mostů v Mikulášské ulici. Navazuje na první etapu, která běží již několik let a kterou má na starosti společnost Skanska. Ta má zpoždění zhruba rok, SŽDC ale nepočítá s tím, že by Skansku za zpoždění nějak penalizovala.

„Důvody zpoždění nejsou na vině zhotovitele, ale jde o nepředvídatelné okolnosti,“ vysvětlil mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Jde například o zjištění starých ekologických zátěží v prostoru, zejména pak kontaminace ropnými látkami v prostoru 4. nástupiště mezi novým podchodem a silničním nadjezdem. Kvůli tomu se musela stavba přerušit a ve spolupráci s Českou inspekcí životního prostředí provést průzkumné vrty.

První etapa je stavebně prakticky hotová, jen na začátku ledna se ještě bude aktivovat zabezpečovací zařízení a kolej 6a. Pak už zbývají jen dokončovací práce.

Druhá etapa, kterou získalo sdružení Metrostav a OHL ŽS, bude pro obyvatele Plzně znamenat uzavření mostů nad Mikulášskou třídou i velké omezení automobilové dopravy včetně městské hromadné dopravy. Na stavbu má firma tři roky, samotné mosty musí být zprovozněny do konce srpna 2018.

Nejde přitom o poslední akci, kterou SŽDC v plzeňském uzlu chystá. Příští rok se chystá soutěž na třetí stavbu – přesmyk domažlické trati. Projektuje se také část Lobzy – Koterov. Příští rok začne projektování modernizace seřaďovacího nádraží. Stavba začne až po roce 2020, železničáři chtějí akci koordinovat s Ředitelstvím silnic a dálnic a chystanou stavbou přeložky silnice I/20, která do oblasti zasahuje.

Zakázka na modernizaci plzeňského uzlu je letos největší, kterou SŽDC uzavřela, i když ne největší, která se soutěžila. Tou byla soutěž na modernizaci tratě mezi vinohradskými tunely a stanicí Praha - Hostivař, SŽDC ji však zrušila.