Smlouva ještě nenabyla platnosti. Nyní běží 15denní lhůta, během níž se mohou účastníci soutěže, kterých bylo šest, proti jejím výsledkům odvolat. Pokud této doby nikdo odvolání nevyužije, Metrostav, který je ve sdružení hlavním dodavatelem, se může do stavby pustit už v listopadu.
"Jsme výběrem překvapeni. Zvážíme další postup. Nevylučujeme odvolání," řekla mluvčí Skansky. Ta nabídla v soutěži druhou nejnižší cenu. Metrostav byl levnější použitím jiné technologie u stavby tunelu.
Modernizace tratě, která může zkrátit cestování z Plzně do Rokycan až o 10 minut, by měla být dokončena do tří let. Správce kolejí si libuje, jak dobře podmínky tendru nastavil. "Smlouva bude postavena tak, že stavbu nebude možno prodražit," řekl MF DNES Petr Šlegr, investiční náměstek Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).
Náměstek ministra dopravy Ivo Toman navíc říká, že smlouva obsahuje i pojistku proti prodlužování výstavby. "Za každý den zpoždění dodavatel zaplatí 12 milionů korun."
Ačkoliv se ze strany SŽDC jedná o největší zakázku za posledních deset let, je konečná cena ve srovnání s původními odhady několikanásobně nižší. Stát totiž původně počítal s tím, že na modernizaci tratě vydá až 11 miliard korun. Tato částka však byla po kritice způsobů financování služeb ze strany SŽDC už při zadávání tendru snížena na maximální strop 7,5 miliardy Kč. Z celé částky by však 77 procent měla hradit Evropská unie.
Součástí stavby bude i nejdelší železniční tunel v Česku. Čtyři kilometry dlouhými tubusy pod vrchem Chlum se vlaky na modernizované trati z Plzně do Prahy mají vydat v roce 2015.