V ministerském návrhu se o poplatku mluví jako o "příspěvku od odvětví". Jde zhruba o 1,5 miliardy korun, které dosud stát platí prostřednictvím Správy státních hmotných rezerv (SSHR). Ta udržuje zásoby ropy a pohonných hmot zhruba za 35 miliard korun, které odpovídají více než tříměsíční spotřebě u nás. Stát by provoz přestal financovat a místo toho by vybíral peníze přímo od řidičů při každém tankování.
Podle návrhu by správu zásob převzala nově vzniklá agentura, kterou by ovládal z 60 procent stát prostřednictvím svých firem Mero a Čepro a podíly by v ní měli největší tuzemští distributoři pohonných hmot. Ti už dnes se SSHR obchodují, protože benzin a naftu je potřeba kvůli omezené trvanlivosti čas od času vyměnit.
Plán na převod rezerv na soukromé firmy tak má pro Babiše další kouzlo: prodejem zásob by státní rozpočet náhle jednorázově posílil zhruba o 35 miliard korun.
"Jsme v Evropské unii snad poslední země, která financuje ropné produkty a pohonné hmoty z vlastních prostředků. Můžeme tím ušetřit a zamezit obchodování s těmito produkty v rámci státních hmotných rezerv, které mají historicky špatnou pověst," uvedl ministr financí Babiš.