Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

MF DNES: Česku hrozí miliardové pokuty za černé výdaje na dálnice

  20:19aktualizováno  20:19
U všech velkých silničních investic našli experti vážnou chybu, zjistila MF DNES. Obrovské sumy se totiž prostavěly v rozporu se zákonem o veřejných zakázkách. Ředitelství silnic a dálnic hledá cestu, jak legálně vyúčtovat desítky miliard korun utracených za silnice, po kterých se dávno jezdí.

Miloslava Pošvářová, bývalá šéfka Úseku kontroly a kvality staveb ŘSD. | foto:  Michal Sváček, MAFRA

Pokud se nepodaří černé výdaje legalizovat, bude muset ŘSD vracet Evropské komisi zálohy, ze kterých už zaplatilo stavebním firmám. Pokuta v takovém případě dosáhne nejméně čtvrtiny z částky 70 miliard, které Evropská unie investovala do českých silnic. Tedy více než 17,5 miliardy korun.

Na potíže poprvé upozornila Miloslava Pošvářová, která byla v ŘSD do loňska ředitelkou odboru kontroly. "Není jasné, jak vyúčtovat vícepráce za miliardy," uvedla. Hodnotu prací provedených za posledních pět let v rozporu s původním projektem odhaduje na 24 miliard.

MF DNES nahlédla do interního dokumentu Ředitelství silnic a dálnic z loňského září, podle kterého bylo v rozporu se zákonem proplaceno přes deset miliard korun.

U tří z nich se špatně utratila víc než miliarda korun, konkrétně na úseku dálnice D1 Kroměříž–Říkovice, na dálnici D3 mezi Táborem a Veselím a silnici R6 z Jenišova do Tisové. Dokument nechal vypracovat tehdejší ředitel David Čermák, který se snažil protizákonné výdaje legalizovat.

Soutěž na postavené silnice

Čermákovi experti proto sepsali potřebné smlouvy a připravili veřejné soutěže na práce za miliardy korun, které již byly vykonány. Při soutěžích byly osloveny firmy, které silnici už postavily, a které tedy soutěž přirozeně vyhrály.

MF DNES oslovila experty ministerstva financí, kteří potvrdili, že zákony tento postup nedovolují.

"Nejdříve je třeba definovat potřebnost změny projektu, zdůvodnit navržené práce, projednat cenu, potom vypsat soutěž a podepsat smlouvu. Teprve potom se může stavět,“ shrnul expert, který nechtěl pod svým jménem kritizovat práci kolegů z jiného resortu.

Evropská komise takové práce pokutuje částkou od čtvrtiny do sta procent stavebních nákladů.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.