Podle úřadu je však příliš brzy na bilancování vlivu vládního nařízení na obsazenost veřejné dopravy. První přesné statistiky bude mít úřad k dispozici nejdříve začátkem příštího měsíce, uvedl mluvčí ministerstva Zdeněk Neusar.
Tomu odpovídají i dosavadní zkušenosti oslovených dopravců. „Zaznamenali jsme mírný nárůst cestujících, ale na přesná čísla je ještě brzo. Nesetkali jsme se s tak masivním nárůstem, že by nám spoje kolabovaly, a ani jsme neřešili nějaké závažnější problémy,“ komentoval průběh prvního zářijového týdne mluvčí dopravní společnosti Arriva Transport Roman Herden.
Velká většina dopravců zvýšení počtu cestujících v minulém týdnu zaregistrovala, přikládá jej ale spíše důsledkům zahájení výuky na základních a středních školách a s tím spojeným nárůstem počtu cestujících školáků, který zaznamenávají každý rok.
Posilové vozy během začátku září opakovaně nasazovaly České dráhy. Kvůli rostoucímu počtu rezervací dopravce vypravující denně na sedm tisíc spojů nasadil v minulém týdnu posilové vozy do šesti desítek dálkových vlaků. „Například v neděli jsme vypravili u posledních dvou večerních vlaků z Ostravy do Prahy celkem šest posilových vozů s kapacitou 480 míst k sezení navíc. Tyto posily ale zatím zřejmě nesouvisí přímo se zavedením slev,“ uvedl mluvčí dopravce Petr Šťáhlavský. Zájem o tento konkrétní spoj spíše připisuje konání Kontinentálního poháru v atletice, který se uskutečnil na městském stadionu ve Vítkovicích.
Prokazatelný nárůst zájmu seniorů a studentů o cestování zaznamenal naopak Leo Express, který ale cestování těchto skupin podpořil marketingovou akcí, v jejímž důsledku tito cestující jezdí prakticky zdarma. Společnost od začátku měsíce seniorům a studentům vrací zaplacených 25 procent jízdného ve formě kreditů, které mohou použít na nákup další jízdenky. Podle mluvčího Emila Sedlaříka se tak během prvního týdne v září počet cestujících seniorů zvýšil meziročně o polovinu a u studentů akce spolu se státem nařízenou slevou vyvolala nárůst na více než dvojnásobek.
Návrat z autobusů do vlaků
Na železnici cestujících dlouhodobě přibývá, zatímco počty přepravených cestujících autobusy v posledních letech citelně klesají. Ve vlacích přibylo od roku 2010 zhruba 20 milionů cestujících za rok na 183 milionů v loňském roce, autobusová doprava ve stejném období podle statistik ministerstva dopravy ztratila zhruba 40 milionů pasažérů. I tak ale autobus ročně využije o téměř 150 milionů cestujících více než vlaky.
Právě nárůst zájmu cestujících všech věkových kategorií o železnici nyní zkresluje i dostupná data ukazující na vliv nových slev na cestování veřejnou dopravou.
Plošné zavedení slev v hromadné dopravě schválila vláda letos v březnu. Původně se kabinet nechal inspirovat sousedním Slovenskem, které zavedlo bezplatné jízdné pro studenty a seniory na železnici v roce 2014.
Kvůli obavám z přeplněných vlaků nakonec kabinet návrh zmírnil na tříčtvrtinovou slevu, která navíc platí i v autobusech s výjimkou městské hromadné dopravy.