Za jednu návštěvu v rodině si podle inzerátů bere mikulášská skupina nejčastěji od dvou set do pěti set korun. Některé z nich však nežádají vůbec nic a spokojí se s čímkoli, co jim rodiče ratolestí nabídnou – třeba s "panákem" tvrdého alkoholu na zahřátí, aby cesta k dalšímu obydlí nebyla tak krušná.
Podle odhadů MF DNES si skupinky v celém Česku vydělají mezi dvaceti a třiceti miliony korun. Ne vždycky jde ale o čistý výdělek. "Za jeden večer si celá naše skupina, která mívá od šesti do sedmi lidí, vydělá od čtyř do šesti tisíc korun. Vše ale padne na provozní náklady – kdo nemá vlastní kostým, musí si půjčit, a to stojí od pěti set do tisíce korun, něco stojí pohonné hmoty, protože musíme jezdit dodávkou, a zbytek pak utratíme večer společně v restauraci. Mikuláše děláme jako tradici, ne pro výdělek," říká Lukáš Čermák.
Ten se svými přáteli organizuje mikulášské návštěvy v okolí Prahy už bezmála deset let. Pevný sazebník nemá, řada návštěv probíhá v rodinných kruzích členů skupiny zdarma.
Mají se výdělky herců v převlecích Mikuláše danit?
Zejména ve městech však Mikuláši pevné sazebníky mají, slušně vydělávají zejména v případech, kdy si je na besídky pro děti zaměstnanců objednávají firmy.
"Zhruba půlhodinová účast mikulášské skupiny na firemní besídce stojí od šesti do sedmi tisíc korun. To je ale cena, kterou si účtují třeba herci z minoritních divadel, nikdy ne lidé z ulice," uvedl Martin Frýdl zagentury AC&C, která pro své klienty podobné akce organizuje.
Jsou v takovém případě Mikuláši součástí šedé ekonomiky, nebo musí platit daně? To záleží na tom, zda jde o amatéry, či profesionály.
"Pokud by aktéři měli mikulášskou jako příležitostný přivýdělek a příjem na jednoho účinkujícího by nepřesáhl dvacet tisíc korun, byly by jejich příjmy osvobozeny od daní. Dokonce by mohli vystavit i účtenku, kde by jen bylo namísto IČ jejich rodné číslo," uvedla daňová poradkyně Kateřina Kročáková.
Pokud jde ale o umělce, pro které je besídka jedním z mnoha představení v průběhu celého roku, jde o živnost podléhající zdanění.
Drtivá většina Mikulášů jsou však amatéři pro berní úředníky neviditelní. "Nevím o tom, že by Mikuláši byli středem pozornosti našich úředníků, těžko si někdo za večer vydělá tolik, aby to musel danit," říká pobaveně Jan Knížek, šéf daňové správy ministerstva financí.
Ani pro půjčovny kostýmů nejde o žádné terno. "S výnosností 5. prosince si nedělejte žádné iluze. Jde o kostýmy, které se půjčí jednou za rok, jsou předtím potřeba vytáhnout ze skladu a vyžehlit a po odevzdání zpravidla draze vyčistit, protože se vrací často velmi špinavé," říká Michaela Štěpánová, majitelka agentury Karneval, která půjčuje převleky na pražském Barrandově.
Kdo tak jako jediný zcela jistě profituje, jsou prodejci sladkostí. Většina dobrot se však kupuje v supermarketech, které už dnes "jedou" ve vánoční sezoně. Pár čokolád navíc se tak už v denních miliardových obratech ztratí.