Je brzké odpoledne a Jedlička se právě vrátil z ryb domů na oběd. "Být takhle v důchodu byl můj sen. V pekárně už to stačilo," říká rezolutně.
Cena transakce nebyla zveřejněna. Sám Jedlička strávil v pekárně, která je proslulá například ojedinělou ruční výrobou lázeňských oplatek, 20 let a k prodeji se spolu s ostatními majiteli rozhodl proto, že už pro pekárnu s obratem kolem 140 milionů korun, s 15milionovým ziskem a 160 zaměstnanci neviděli ve svých rukou další možnost růstu.
"Velké řetězce malým pekárnám diktují ceny, ale i co nám vrátí a kdy nám to vrátí, a malé prodejce vyštvali. A my zaměstnáváme lidi, kteří za malé peníze pracují 365 dní v roce, a nemůžeme jim ani přidat. Prostě už toho bylo dost," vypočítává důvody prodeje, o kterém s Babišovou firmou majitelé vyjednávali přes rok.
Penam však má perspektivu pro klimetovskou pekárnu jasnou. "K prvnímu lednu příštího roku sfúzuje a stane se naší divizí. Chceme expandovat z Moravy do celých Čech a pekárna Klimetov je pro nás základnou pro západočeský region," uvedl generální ředitel Penamu Jaroslav Kurčík.
Do dvou let by chtěl Penam, který je nyní dvojkou na českém trhu a jedničkou na Slovensku, koupit další tři pekárny – v severních, východních a jižních Čechách.
Penam má nyní na Moravě 9 pekáren, 3 mlýny a těstárnu v Rosicích. Ve středních Čechách nedaleko Prahy začal stavět obří pekárnu za zhruba půl miliardy korun, která má začít vyrábět letos v listopadu. Z jedné poloviny jsou odběrateli Penamu velké obchodní řetězce, z druhé nezávislí prodejci.
"Asi budu jeden z mála, který tvrdí, že řetězce nejsou darebáci. Cenová jednání jsou tvrdá a svléknou nás při nich z kalhot, ale pak skutečně platí. Na rozdíl od řady menších odběratelů," říká Kurčík.
Zisk Penamu, který má i síť svých pekařství U Golema, loni stagnoval zhruba na 136 milionech korun, obrat stoupl o 3,7 procenta, na 2,75 miliardy korun. Podle Kurčíka je cílem Penamu, který nyní zaměstnává přes 2 tisíce lidí, do roku 2010 zvýšit obrat v Česku a na Slovensku na 5,5 až šest miliard korun.