Slovenský podnikatel Boris Kollár vstupuje do politiky.

Slovenský podnikatel Boris Kollár vstupuje do politiky. | foto: Pavol Funtal, MAFRA

Miliardář z rádia vstupuje do slovenské politiky. Podobá se Babišovi

  • 65
Slovenská politika bude mít svého Andreje Babiše. Majitel Fun rádia Boris Kollár brojí proti finančním skupinám a tvrdí, že má dost peněz na to, aby ho nikdo neovládal. Do politiky podle svých slov vstupuje, aby chránil tradici konzervativního chápaní rodiny.

Svůj vztah k majetku popisuje slovy připomínajícími kampaň Andreje Babiše, voliče se snaží zaujmout populismem kalibru Tomia Okamury. Pár měsíců po svých 50. narozeninách vstupuje do slovenské politiky podnikatel Boris Kollár.

Známá tvář slovenského showbyznysu se do boje o hlasy voličů pouští tři a půl měsíce před parlamentními volbami. O totéž se neúspěšně pokoušel už před pěti lety za uskupení Únia - strana pre Slovensko, v němž figurovalo několik neparlamentních stran. Tentokrát doufá, že mu to vyjde.

Kollárovo hnutí nazvané Sme rodina na první pohled sází především na xenofobii a migrační témata. Takový výklad však jeho hlavní protagonista odmítá.

„Důvody, pro které jsem se takhle rozhodl, jsou dva, které vnímám jako nejpalčivější. Ohrožení Slovenska zvenku a ohrožení Slovenska zevnitř. Ohrožení zvenčí vidíme všichni. To je invaze muslimů do Evropy. Ohrožení Slovenska zevnitř, to jsou finanční skupiny a oligarchové, kteří ovládají tuto zemi a je jim jedno, kdo je u moci. Umějí si koupit každého, tedy skoro každého. Mám dost peněz na to, abych se rozhodoval svobodně a aby mě nikdo neovládal. Mě si koupit nemohou,“ uvedl Boris Kollár pro MF DNES.

Do politiky prý vstoupil, aby chránil tradici konzervativního chápaní rodiny. A zdůrazňuje, že to myslí vážně. Muž, který se zároveň hrdě hlásí k tomu, že má devět dětí s osmi ženami.

S konzervativním pohledem na svět souvisí i další poselství hnutí Sme rodina. Kollár totiž plynule navazuje na odkaz z letošního slovenského referenda o zákazu adopce dítěte homosexuálními páry. „Registrované partnerství mi nevadí, ale možnost adopce dětí homosexuálními páry odmítám,“ potvrzuje.

Kromě slovenských rodin a migrantů se šéf nového hnutí zajímá o řešení takzvané romské otázky. Nařčení z toho, že sympatizuje s ultrapravicovými myšlenkami, však odmítá.

Od prvního počítače k hotelům

Kollár začal podnikat ještě během komunismu, kdy měl startovní kapitál a velkou výhodu. „Zákon nezakazoval něco koupit a prodat. Tak jsem koupil a prodal první počítač. Právě na tomto mém prvním ‚obchodě‘ jsem vydělal na tu dobu obrovské peníze,“ tvrdí podnikatel.

To nejdůležitější v jeho kariéře se odehrálo v devadesátých letech, kdy se zorientoval ve strukturách postsocialistických tělovýchovných organizací. Ty tehdy ovládly vleky, Hotel FIS a další cenné jmění na Štrbském Plese. V souboji s manažery tělovýchovy Kollár postupně zvyšoval vliv a přes 1. Tatranskou akciovou společnost nabízel zahraniční investice.

Letos se začalo mluvit o jeho finančních problémech zapříčiněných nerozumným rozhazováním. Během léta spekulace přiživila skutečnost, že ho finančníci z J&T vytlačili z akciové společnosti Tatry Mountain Resorts (TMR).

Kollárův odprodej akcií a odchod z dozorčí rady společnosti, která v Česku provozuje areál ve Špindlerově Mlýně, nicméně obě strany komentovaly jako předem dohodnutý.

„Boris Kollár prodal svůj podíl ve společnosti, takže jeho působení v dozorčí radě ztratilo význam. Dohodli jsme se proto, že ho nahradíme,“ uvedl Igor Rattaj, spolumajitel a předseda dozorčí rady TMR.

Kollár v současnosti ovládá několik hotelů a restaurací na Štrbském Plese či Park Snow Donovaly nedaleko Banské Bystrice. Jakou hodnotu má jeho majetek včetně zmíněného Fun rádia, nelze odhadnout. Kromě politiky v současnosti poutá pozornost vystupováním v bulváru. Je o něm známo, že se rád chlubí svým jměním. Ani to však, zdá se, neodrazuje konzervativního voliče, na kterého Sme rodina cílí. Dle prvních anket a krátkých průzkumů totiž Boris Kollár boduje.

Ačkoli mu image úspěšného podnikatele „za vodou“ jistě pomáhá, dle vlastních slov na něm nechce stavět. Zahraniční marketingové poradce, jaké angažoval Andrej Babiš, prý najímat neplánuje.

Ani dávat zásadní peníze do předvolební kampaně. „Nebudu vyhazovat peníze na nějaké specialisty. Raději pomůžu dětské onkologii,“ tvrdí Kollár.