Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Stát otočil, přihraje miliardy na nové vlaky Českým drahám i Škodě

  10:00aktualizováno  10:00
Českým drahám a některým krajům se otevřela cesta k dotacím na pořízení nových vlaků v objemu téměř osmi miliard korun, která se jim ještě před pár týdny zdála neprůjezdná. Ministerstvo dopravy ustoupilo od původních plánů, že dá peníze pouze na nové soupravy, jejichž provoz kraje vysoutěží.

Railjety Českých drah zajíždí až do Grazu, jezdí tak i přes technicky náročnou trať Semmering, která je zapsaná v památkách UNESCO. | foto: České dráhy

Dosud u nás většinu vlaků objednávaných kraji zajišťují České dráhy zcela bez soutěže na základě desetileté smlouvy z roku 2009.

Stát ustoupil požadavku některých krajů a otevřel nakonec dotace i pro ty, kteří s drahami nemají smlouvu vysoutěženou. „Chceme z evropských prostředků co nejvíce podpořit pořízení nového vozidlového parku na železnici včetně regionálních linek. Proto jsme tento program krajům otevřeli a řešili s Bruselem nastavení podmínek pro čerpání dotací,“ vysvětlil mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

Podmínkou pro dotace je buď soutěž na provoz linky, nebo přímé zadání jednomu dopravci. V takovém případě ovšem bude mít kraj povinnost přímé zadání předem oznámit a čekat, zda se někdo nepřihlásí se zájmem o stejný byznys. Pokud ano, přímé zadání bude omezeno jen do roku 2023, pak by za dotace nakoupené vlaky převzal vysoutěžený dopravce.

Desítky nových vlaků

Podle náměstka ministra dopravy Tomáše Čočka by první výzva měla být vypsána ještě do konce června, připraveno v ní je celkem 7,73 miliardy korun z programu OPD 2. Za takový objem peněz jde koupit například několik desítek elektrických jednotek. Se soutěží jsou nejdále v Jihomoravském kraji, který chce jít cestou, že vozy bude mít ve svém vlastnictví a pronajímat je bude dopravcům. Soutěž už běží. Předběžné oznámení vypsal Ústecký kraj.

Dráhy křísí rychlík z Liberce do Prahy. Pojede dvě hodiny

Za změnu podmínek výrazně lobboval Plzeňský kraj. Ten na konci roku uzavřel s Českými drahami bez soutěže desetiletý kontrakt na provoz páteřní linky z Horažďovic do Plzně, podle původních podmínek dotací by ale České dráhy na nákup vlaků pro tuto trasu nemohly čerpat dotace. Nově tuto šanci mít budou.

Hejtman Josef Bernard argumentoval tím, že podmínky ministerstvo změnilo a kraje neměly šanci se připravit, argumentoval i posudkem poradenské společnosti PwC. V jiných zemích, jako například v Polsku či Maďarsku, šlo použít evropské dotace na nákup vlaků pro dopravce, kteří neprošli soutěžemi.

Rozhodnutí nahrává i Škodě Transportation, ve které má Bernard akcie. Odmítá ale, že by lobboval za firmu, kterou dříve vedl. Před svým nástupem na kraj slíbil, že peníze z dividend pošle na charitu.

Škoda je vybraným dodavatelem elektrických vlaků pro regionální dopravu Českých drah. Dráhy už v roce 2015 uzavřely se Škodou rámcovou smlouvu za 1,2 miliardy korun na dodávku jednotek RegioPanter, ta ale dosud není čerpána. V porovnání s minulými kontrakty jde pro České dráhy sice o relativně malou smlouvu podle objemu, v poslední době ale firma mnoho větších zakázek nezískala.

Dráhy krok ministerstva dopravy vítají. „Jsme připraveni tyto prostředky čerpat na základě konkrétních potřeb jednotlivých krajů a v koordinaci s nimi. Zatím nicméně neznáme přesná pravidla programu,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík. Soukromí dopravci jsou proti. „Nejde říkat, že otevíráme trh konkurenci, a současně zadávat napřímo jednomu dopravci a ještě mu zaplatit nová vozidla,“ řekla Barbora Mičková z Leo Express.

Vlak Škody Transportation vyrobený pro německé tratě:


Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Silničáři začali s opravami 24. července. Pomocí frézy z dálnice vyřízli pruh
PŘEHLED: Kvůli opravám čekají řidiče komplikace na dálnicích D1, D2, D5 i D8

Během letních prázdnin plánuje ministerstvo dopravy řadu oprav na dálnicích i silnicích I. třídy. Největší komplikace mohou řidiči čekat na několika úsecích...  celý článek

Ministerstvo dopravy zvažuje, že rozšíří mýto pro nákladní vozidla i na silnice...
Kupte si nás, nabídl Kapsch Ťokovi. Ministerstvo firmu na mýto nechce

Společnost Kapsch, která provozuje v Česku mýto, poprvé potvrdila, že nabídla prodej části svých aktivit státu. Nabídka podle vedení firmy platí stále,...  celý článek

Platit kartou bude v Liberci možné už i v autobusech (ilustrační snímek).
Pípnutí místo lístku. Češi se učí platit za jízdu kartou, nahradí i kupon

Česká veřejná doprava zažívá nenápadnou, ale rychlou revoluci. Čím dál častěji lidem k jízdě stačí bezkontaktní platební karta. Dopravci v nich vidí možnost,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.