ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Michal Klíma, MAFRA

Stát pošle krajům na železnice miliardy, většina asi půjde Českým drahám

  • 104
Kraje získaly jistotu, že jim stát do roku 2034 pošle na regionální železnice až 135 miliard korun. Většinu prostředků zřejmě dostanou České dráhy, schválený vládní materiál totiž neobsahuje podmínku, aby kraje musely dopravce soutěžit.

Po prohrané arbitráži se Škodou Transporation udělala česká vláda krok, který by měl pomoci Českým drahám udržet jejich rating. Dala jim velkou šanci na udržení příjmů na patnáct let dopředu.

Materiál ministerstva dopravy, který vláda schválila, totiž počítá s tím, že kraje budou dostávat peníze na regionální vlaky až do roku 2034. Většina peněz skončí, pokud u krajů nenastane nečekaná změna názoru, u Českých drah.

Stát totiž nepodmínil výplatu příspěvku tím, že by kraje musely dopravce soutěžit. Státní podnik dostává od krajů téměř polovinu svých ročních tržeb. S blížícím se koncem smluv s kraji a státem v roce 2019 jde o zásadní materiál, který krajům může dát jistotu byznysu bez soutěží na další roky dopředu.

Evropská směrnice povinnost soutěžení přímo neukládá, a i když řada z nich tvrdí, že soutěže chystají nebo zvažují, jde většinou jen o plané předvolební fantazírování. Od roku 2009 soutěžil provoz jen Liberecký a Jihočeský kraj. Na severu už efekt konkurence poznali - vozí je lepší vlaky za nižší cenu, což se odrazilo i ve větším zájmu cestujících.

Na jihu čekají, protože soutěž zablokovaly u antimonopolního úřadu České dráhy. Tvrdí, že jsou v soutěžích diskriminovány kvůli tomu, že musí uznávat například režijní jízdenky nebo se starat o nádraží. Jenže když se soutěžilo v Libereckém kraji a vyhrály, mlčely.

„Soutěžit budeme i další tratě,“ potvrzuje Pavel Blažek z firmy Korid LK, která organizuje dopravu v Libereckém kraji. Ze setkání s jinými kraji nemá přitom pocit, že by většina chtěla skutečně soutěžit. „Je pár výjimek, ale jinak se soutěžemi zůstáváme spíše osamoceni,“ říká Blažek.

Bavorsko: díky soutěžím jezdí dvakrát více vlaků

Pozitiva konkurence si vyzkoušeli také v Bavorsku. Když se tam před dvaceti lety rozhodli, že začnou soutěžit provoz ztrátových regionálních vlaků, řada lidí nechápala, proč se má narušit monopol národního dopravce.

Bavorské zkušenosti by se přitom měly objevit v učebnicích: díky soutěžím platí spolková země za provoz vlaků stejně jako kdysi - ale vlaků jezdí dvakrát více.

Postup státu rozzlobil hlavně soukromé dopravce i Hospodářskou komoru ČR. Leo Express mluví o likvidaci železničního trhu, podporovatel Andreje Babiše a majitel RegioJetu Radim Jančura dokonce vyzval ministra financí, aby v případě schválení rezignoval. Ministr dopravy Dan Ťok však následně chladil vášně s tím, že jde jen o materiál, jak se budou vlaky financovat, nikoliv jak se zabezpečí provozovatel.

Soukromým dopravcům připomíná tento krok rok 2009, kdy úřednická vláda narychlo uzavřela desetiletou smlouvu s Českými drahami. Například podle Emanuela Šípa z Hospodářské komory povede nezavedení povinnosti soutěží k paušálnímu prodlužování smluv ČD s kraji. „To povede k zakonzervování dané úrovně kvality železniční dopravy a k dalšímu prohloubení její ztrátovosti,“ říká.

„Stát by měl objednatele dopravy více motivovat k ekonomicky odpovědnému chování a nakládání s veřejnými prostředky. Nabídková řízení jsou jedinou cestou, jak toho dosáhnout,“ podotkl také Martin Kvizda z Ekonomické fakulty Masarykovy univerzity, který se železniční dopravou dlouhodobě zabývá.

Dráhy už v některých krajích prodloužily části smluv až do roku 2024. „K jednáním s obchodními partnery se nevyjadřujeme a nekomentujeme je,“ odpověděl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský na dotaz, jak daleko jednání s kraji pokročila. Regiony mají dostat více peněz než dosud, všechny budou mít navíc jednotný příspěvek ve výši 30,5 procenta nákladů na vlaky.