Jiný na ně nedá dopustit a v obchodech je vyhledává. Šetří mu kapsu.
VELKÁ GRAFIKA: ZNAČKY ŘETĚZCŮ (180 kB) |
Ještě nedávno byly značky obchodních řetězců - říká se jim maloobchodní nebo také privátní, protože je vlastní obchodní sítě - synonymem té nejnižší kvality, kvality na samé hranici přijatelnosti, občas i za ní. U některých značek to platí stále, ale u většiny se situace změnila k lepšímu.
Akční leták BillaNakupujete rádi v prodejnách Billa? Aktuální leták Billa i všechny nejlepší nabídky z letáků vždy najdete na AkčníCeny.cz. Víte, kde je vaše nejbližší prodejna Billa? |
Zákazníci jsou náročnější, stále více hledají kvalitní zboží a řetězce už nechtějí spojovat své jméno s produkty nevalné kvality, které propadají v kontrolách potravinářské inspekce i v testech MF DNES. Zároveň však dobře vědí, že určitou (a nezanedbatelnou) část zákazníků v obchodech stále zajímá jen ta nejnižší cena. Proč jim ji nenabídnout?
Dnes má tedy většina řetězců značky dvě. Jedna bojuje o zákazníka co nejnižšími cenami, však se jim také v branži říká „cenoví bojovníci“. Druhá má zacíleno na zákazníky, kteří také rádi ušetří, ale ne za každou cenu. Chtějí zboží osvědčených výrobců, ale nemusí být v originálním balení.
Co z toho mají výrobci?
Naše značky jsou stále oblíbenější, říkají řetězce. Delvita nabízí pod svou značkou téměř 800, Ahold přes 600 a Tesco zhruba 2000 výrobků.
Značky ekonomické Clever (Billa) standardní Albert (Albert) speciální Best farm (Kaufland) |
„Z celkové nabídky šedesáti tisíc položek to není mnoho, přesto značky dělají pět až osm procent prodeje,“ říká mluvčí Teska Martina Čermáková. Jisté je, že zájem o značky roste. Výrobky většinou pocházejí ze stejných továren jako značkové produkty.
Jak je tedy možné, že jsou o tolik levnější? Ušetřit může výrobce tím, že vyrábí z těch nejlevnějších surovin, místo jahod dá do jahodového džemu jablka, do párků místo masa drůbeží separát. To je ale cesta jen těch nejlevnějších. Podstata levné ceny může být i v něčem jiném: výrobce ušetří na reklamě i na obalech, ty dodává řetězec.
„Pro malého výrobce je výhodnější vyrábět pro nás, než podporovat svoji neznámou značkou, která může jen těžko konkurovat těm velkým,“ říká vedoucí marketingu společnosti Julius Meinl Tomáš Fiala. „A velcí také neprodělají, ušetří tím, že nemusí investovat do marketingové podpory,“ dodává Martina Čermáková.
Jisté je, že výrobců, kteří vyrábějí pro řetězce, stále přibývá. Jsou mezi nimi i velké firmy s vlastními zavedenými značkami, jako jsou Hamé, Bonduelle, Olma Olomouc, Emco nebo Linea Nivnice.
„Výhodné? Jak se to vezme. Spolupráce s Aholdem je pro nás nutnost, dodáváme jim spoustu svých značek a k tomu děláme i pro jejich značky,“ říká šéf marketingu Mlékárny Valašské Meziříčí Jiří Berger. „Horší by to bylo, kdybychom dodávali jen pod jejich značkou.“
Zmatený zákazník
Řetězce většinou potraviny nevyrábějí, přesto jsou na obalech uvedeny tam, kde obvykle bývá výrobce. „Ano, výrobce neuvádíme. Je to v souladu s celoevropskou politikou naší společnosti. Uvedením společnosti Ahold na obal výrobku zdůrazňujeme naši zodpovědnost za výrobek a jeho kvalitu,“ uvádí Petra Režná ze společnosti Ahold Central Europe.
„Naší maximální snahou je uvádět především naši firmu Delvita, protože naše složení výrobků může být jiné a kvalita vyšší než ta, kterou výrobce standardně dodává na trh pod jinou značkou,“ říká mluvčí Delvity Petr Uchytil.
Kupovat, nebo nekupovat značky? Odpověď na otázku si musí najít každý sám. Poradit lze jediné: Pečlivě prozkoumat obaly, prozradí hodně užitečného.