Pod dvousettisícovou hranicí se v současnosti objevuje nejvíce aut v historii a tato kategorie stále kyne. Zatímco v loňském září by se dalo pod 200 tisíc sehnat pět modelů nových vozů, nyní se paleta rozšířila na více než dvacet. Při využití financování úvěrem či leasingem klesají ceny aut i pod hranici 150 000 korun.
"Kategorie vozů do dvou set tisíc prudce roste kvůli tomu, že v uplynulých dvou letech zlevňovaly automobilky především rodinné vozy, díky čemuž rostla kategorie aut do tří set tisíc korun. Malá auta určená hlavně do města ovšem zůstávala ve srovnání s většími modely neporovnatelně drahá. Teď se jejich ceny dostaly na reálnou úroveň," uvedl Pavel Tunkl, tajemník Svazu dovozců automobilů. Podle něho by se měly slevy projevit už v prodejních statistikách za září.
Nejlevnější auta nabízejí i dražší výrobci
Pod hranici dvou set tisíc se tak dostaly i značky, jejichž vozy patří tradičně k těm dražším. Těsně se pod tuto laťku vejde například základní model tuzemské Škody Fabia, ale i pětidveřový typ Aygo od Toyoty či Opel Corsa. Všechny tyto vozy byly před rokem zhruba o 20 procent dražší. Podobně na tom jsou i další velké značky.
"Zatímco před rokem jsme neměli pod dvě stě tisíc žádné auto a pod třemi sty jsme prodávali jen pět modelů, letos už jsme v obou kategoriích a v té dražší nabízíme devět různých modelů," uvedla mluvčí Citroënu Martina Bedrnová.
Ceny rodinných vozů, kam například spadají i v Česku vyráběné Hyundai i30 či Škoda Octavia, spadly od počátku roku nejčastěji o pět až deset procent, ceny nejmenších, městských aut se ovšem snížily i o 20 procent. To je příklad třeba Opelu Corsa či Citröenu C1.
Důvodů pro tak razantní zlevnění je několik, prim však hrají stagnující prodeje osobních aut. Dle údajů Svazu dovozců automobilů se v srpnu propadly registrace nových vozidel o necelé procento. Za prvních osm měsíců letošního roku přitom stouply jen o 6,6 procenta. Ani to však nemusí být reálný obraz prodejů, neboť část z nově registrovaných aut zůstává u prodejců, kteří je pak prodávají za nižší ceny jako skladové či předváděcí zboží.
Pod 300 tisíc je bezmála 50 modelů. I kombíky
Ještě bohatší výběr nabízejí autosalony těm, kteří jsou ochotni sáhnout hlouběji do kapsy a za vozidlo zaplatit 300 tisíc. V současnosti mají zájemci na výběr nejméně z 45 různých modelů, přičemž více než patnáct z nich spadá do kategorie plnohodnotných rodinných aut nižší střední třídy, jako například Ford Focus, Fiat Bravo, Opel Astra či Citroën C4. Na dohled třísettisícového limitu zůstala s cenou 335 tisíc "viset" i Škoda Octavia se základním motorem.
"Dnes si v kategorii vozů do tří set tisíc vybere většina rodin, neboť sem padá čím dál více modelů. Domnívám se však, že u této skupiny aut jsou už prodejci na hranici ziskovosti, a nečekám, že by do budoucnosti nijak výrazně zlevňovaly," tvrdí Tunkl.
Ještě výhodnějších cen se mohou dočkat kupující v případě, že využijí financování, které nabízí prodejce. Jde však často jen o trik, neboť na úrocích zaplatí zákazník výrazně více než v případě koupě auta v hotovosti.
Rekordní nabídky
Nejlevnější rodinná auta do 300 tisíc Pramen: Akční ceníky prodejců |